Toelichting foutcodes tweede halfjaar 2024 gepubliceerd

30 augustus 2024 | Door redactie

De Belastingdienst heeft de publicatie ‘Toelichting foutmeldingen werknemersgegevens’ voor het tweede halfjaar van 2024 online gezet. Hierin staat uitleg over fouten in de werknemersgegevens waarvoor de werkgever een foutenrapport ontvangt.

Het kan zijn dat een werkgever een foutenrapport krijgt nadat hij een fout maakte in de werknemersgegevens van de aangiften loonheffingen over het eerste of tweede halfjaar van 2024. In dat geval kan hij in de Toelichting foutmeldingen 2e halfjaar 2024 (pdf) een uitleg vinden bij de foutmeldingen in het rapport. 

Weigering van de aangifte loonheffingen

Voor de aangiften loonheffingen over het tweede halfjaar van 2024 hebben de Belastingdienst en UWV een aantal kwaliteitscontroles vastgesteld. Als bij deze geautomatiseerde controles blijkt dat de aangeleverde gegevens niet aan de eisen voldoen, kan de Belastingdienst de aangifte loonheffingen weigeren.
Zitten er in een aangifte alleen fouten die niet leiden tot een weigering van de aangifte? Dan stuurt de fiscus een foutenrapport ‘Foutmeldingen werknemersgegevens’ naar de werkgever. In dit rapport staat informatie over het type fout met een korte omschrijving en een instructie om de fout te herstellen en in het vervolg te voorkomen. 

Controleperiode werknemersgegevens

De toelichting geeft een overzicht van de foutmeldingen die de werkgever in een foutenrapport over een tijdvak in het tweede halfjaar van 2024 kan tegenkomen, en uitleg over de manier waarop hij de fouten kan herstellen. Dat houdt in dat de toelichting gaat over de geautomatiseerde controle van de werknemersgegevens in de aangiften over de maanden juli tot en met december, of periode 7 tot en met 13 van 2024.