Met een e-mailnieuwsbrief houdt de ondernemingsraad (OR) de achterban op de hoogte van het werk van de OR. Het is wel zaak om een e-mailnieuwsbrief zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren, want anders belandt die linea recta in de digitale prullenbak. Waar moet de OR op letten bij het opstellen van een e-mailnieuwsbrief?
Slechts een klein deel van de mensen die een nieuwsbrief ontvangen, opent deze ook: gemiddeld zo’n 30%. En ze besteden maar gemiddeld 51 seconden aan de e-mailnieuwsbrief. De OR moet de lezer dus in een heel kort tijdsbestek overtuigen de e-mail te openen, zijn aandacht vangen, en hem eventueel te verleiden om in actie te komen. In het bericht De OR nieuwsbrief in drie stappen leest u over de plicht van de OR om de agenda en verslagen van vergaderingen te publiceren, maar ook hoe de OR dat in een nieuwsbrief kan vormgeven.
Een nieuwsbrief begint al in de inbox van de ontvanger. Op basis van de afzender, onderwerpzin, eerste zin en preview pane (scherm waarin de eerste zinnen te lezen zijn) bepaalt hij of hij de e-mail opent of meteen weggooit. De volgende tips zorgen ervoor dat de ontvanger de nieuwsbrief opent:
Het is bij nieuwsbrieven verstandig om regelmatig de verzending (en de ontvangst) ervan te evalueren. In de meeste software voor nieuwsbrieven kunt u bij elke nieuwsbrief de statistieken bekijken: hoe vaak wordt de nieuwsbrief opengeklikt? Welke berichten zijn veel gelezen, en welke minder (of helemaal niet)? De OR kan bijvoorbeeld op basis van de evaluatie de nieuwsbrief anders opstellen, of de frequentie ervan veranderen.