OR van KLM eist duidelijkheid over toekomst achterban

De ondernemingsraad (OR) van luchtvaartmaatschappij KLM heeft de Tweede Kamer en het kabinet een petitie aangeboden namens 36.549 werknemers. De OR pleit ervoor om Schiphol te laten groeien en om vliegveld Lelystad te openen. De OR wil zo een einde maken aan de baanonzekerheid onder de achterban.

5 februari 2020 | Door redactie

De ondernemingsraad van KLM verwijt de Tweede Kamer en het kabinet besluiteloosheid. De OR vreest dat de uitblijvende groei en uitbreiding van Schiphol ertoe zal leiden dat moederbedrijf Air France-KLM zal ingrijpen en banen van Nederland naar Frankrijk overhevelt. Met de petitie ‘Geen rapporten maar daden voor de Nederlandse luchtvaart’ roept de OR van KLM de politiek op om knopen door te hakken. De petitie is ondertekend door 36.549 werknemers van KLM.

OR pleit voor duurzame groei  

De OR staat niet alleen. Ook ondernemingsorganisatie VNO-NCW en een actiegroep van werkgevers in Flevoland pleiten voor duidelijkheid over de toekomst van de luchtvaart in Nederland. Die toekomst is volgens de OR bepalend voor de banen van KLM-werknemers en 370.000 anderen die voor hun werk afhankelijk zijn van de luchtvaart.
Volgens de OR is duurzame groei mogelijk, door de uitstoot van stikstof door de luchtvaart te compenseren. Volgens de OR moet de overheid de opbrengst van de vliegtaks (extra belasting op kerosine, doorberekend in de prijzen van vliegtickets) volgend jaar besteden aan maatregelen om hinder te beperken en het milieu te sparen.

Groei toegestaan onder strikte voorwaarden

De overheid heeft het aantal vliegbewegingen beperkt tot 500.000 per jaar, terwijl de vraag groter is. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat beloofde vorig jaar een plan uit te werken voor de groei van Schiphol op de middellange termijn. Het uitgangspunt daarbij is dat het aantal vluchten van en naar Schiphol vanaf 2021 stapsgewijs mag toenemen tot maximaal 540.000. Een voorwaarde voor deze groei is dat bij iedere stap wordt aangetoond dat de hinder voor omwonenden en de milieubelasting afneemt.

Bijlagen bij dit bericht