Einde aan verdienmodel online adverteren?

D66 wil een einde maken aan gepersonaliseerde digitale advertenties. De politieke partij heeft een actieplan gepresenteerd dat ertoe moet leiden dat online advertenties voortaan gebaseerd worden op content en niet meer op persoonlijke voorkeuren.

2 juli 2019 | Door redactie

Volgens D66 moet er een einde komen aan het verdienmodel waarbij het verzamelen van persoonlijke informatie de basis is voor het uitserveren van online advertenties. Kees Verhoeven - die zich inzet voor technologie en Europese samenwerking - stelt in een actieplan (pdf) dat deze manier van adverteren leidt tot diverse vormen van maatschappelijke schade. Die zou dan veroorzaakt worden doordat grote partijen proberen hun bezoekers zo lang mogelijk op hun platformen te houden, waardoor ze meer data over hen kunnen verzamelen. Als voorbeelden noemt hij privacyschade, nepnieuws en manipulatie. Het ideale model dat hem voor ogen staat, is een advertentiemodel waarbij plaatsing gebaseerd is op de inhoud van de site en niet op persoonlijke kenmerken en tracking van de bezoeker.

Ook 'nee'-knop voor cookies

Hij wil gepersonaliseerde advertenties niet helemaal verbieden. Als mensen er bewust voor kiezen om hun data af te staan in ruil voor aanbiedingen of op hen toegesneden advertenties, wil hij daar niet voor gaan liggen. Wel pleit hij ook nog voor een standaard ‘nee’-knop op sites die cookies willen plaatsen. Mensen moeten dan ook de site kunnen bezoeken als ze geen cookies willen krijgen. Cookiemuren maken dat nu onmogelijk en dwingen acceptatie af. Naar verwachting zal dit wel gereguleerd worden met de komende ePrivacy-verordening, maar die laat nog op zich wachten.

Bijlagen bij dit bericht

Online marketing
E-learning | VideoCollege 29 minuten