Welk plaatsingsschema voor advertenties is geschikt?

Publicatiedatum 12 juli 2019

Ik twijfel hoe vaak ik mijn advertenties in de media wil plaatsen. Welk plaatsingsschema is het meest geschikt voor welk doel?

De opties voor het plaatsen van advertenties zijn eindeloos. Vier veelgebruikte strategieën (met onvermijdelijke Engelse naam) in de marketingwereld zijn deze:

Spreading

Hierbij zorgt u voor een constante aanwezigheid in de media met uw commercials of communicatie. Het gaat hierbij om plaatsing over een lange periode, zonder enige vorm van uitschieters. Ondernemers kiezen vaak voor deze strategie als zij willen voorkomen dat een bedrijfsnaam of merk in de vergetelheid raakt.

Pulsing

Dit is eveneens een plaatsingsschema met een constante aanwezigheid in de media, maar dan met pieken tussendoor. Dit kan bijvoorbeeld om (tijdig) extra aandacht te vragen voor een evenement of een (aanstaande) kortingsactie.

Flighting

Bij deze vorm kiest u ervoor om uw reclame-uitingen geconcentreerd te plaatsen, bijvoorbeeld alleen rond speciale gebeurtenissen. In de tussentijd bent u echter (tijdelijk) niet aanwezig in de media. U werkt dus met intervallen.

Bursting

Dit plaatsingsschema is gericht op de korte termijn. U kiest bij bursting voor frequent uitzenden of plaatsen binnen een korte periode. Dit levert optimale aandacht op binnen een kort tijdsbestek. U heeft hierdoor ook meer vrijheid bij het bepalen wanneer u wel en niet geld wilt uitgeven voor media-aandacht.