OR van XS4ALL adviseert af te zien van integratie met KPN

De voorgenomen integratie van XS4ALL in moederbedrijf KPN is volgens de ondernemingsraad (OR) van XS4ALL geen goed idee. Dit schrijft de OR in een officiële reactie op de adviesaanvraag die de raad enkele maanden geleden van haar bestuur kreeg. Gisteren presenteerde de OR haar advies aan XS4ALL en KPN.

4 september 2019 | Door redactie

De OR ziet geen enkele reden om het merk XS4ALL op te heffen. Volgens de OR is XS4ALL een kerngezond bedrijf met een hoge klanttevredenheid en nog veel potentie. De raad vindt de plannen van KPN ‘onvolledig, gehaast en rommelig’ en verwacht dat een integratie voor alle betrokken partijen desastreus zal uitpakken. Niet alleen voor XS4ALL en haar werknemers en klanten, ook voor KPN.

OR verwacht dat integratie negatief uitpakt

De OR maakt zich zorgen over de toekomst van de 250 werknemers van XS4ALL. Of zij na de voorgenomen integratie allemaal hun baan kunnen behouden, is nog onduidelijk. Maar ook voor KPN en de klanten van XS4ALL zal de integratie negatief uitpakken. Een groot deel van de circa 250.000 klanten dreigt weg te lopen als de provider bij KPN wordt ondergebracht. Dat blijkt uit de petitie ‘XS4ALL moet blijven’, die ruim 50.000 klanten van XS4ALL ondertekenden.

KPN moet schriftelijk reageren op OR-advies

Het is nu aan het management van XS4ALL en van KPN om de OR zo snel mogelijk schriftelijke te informeren over het besluit. Wijkt het besluit af van het OR-advies, dan moet het management dit goed onderbouwen. In dat geval moet het management de uitvoering van het besluit ook nog met één maand na de dag van de bekendmaking van het besluit opschorten (artikel 25 van de Wet op de ondernemingsraden (WOR)). Dit geeft de OR de gelegenheid om naar de rechter te stappen (artikel 26 WOR).

Onenigheid tussen OR van XS4ALL en KPN duurt al maanden

De onenigheid tussen de OR van XS4ALL en KPN begon toen de directie van KPN begin dit jaar bekendmaakte te willen stoppen met verschillende merknamen, waaronder XS4ALL. Op grond van artikel 25 WOR had KPN hiervoor advies moeten inwinnen bij de OR van XS4ALL, maar dit deed het telecombedrijf niet. Het plan leidde tot veel verzet. KPN zette het plan in de ijskast toen de OR dreigde met een rechtszaak. De OR beschuldigt KPN ervan dat zij XS4ALL al jarenlang benadeelt en dreigde deze zomer de Ondernemingskamer in te schakelen om het beleid van KPN te onderzoeken.

Bijlagen bij dit bericht

Adviesrecht van de OR
E-learning | VideoCollege 12 minuten