Vergeet even de corona-app: zogenoemde ‘connected cars’ houden gebruikers ook in de gaten. Deze ‘slimme’ auto’s verzamelen persoonlijke data en spelen die door naar de autofabrikant en wellicht ook de leasemaatschappij. Vaak zonder medeweten van de bestuurder. Dat is in strijd met de privacywetgeving.
Veel slimme auto’s verlaten de dealer ‘connected’, maar bestuurders hebben meestal niet door dat hun data wordt verzameld en doorgespeeld; ze worden daar niet altijd over geïnformeerd en uitleg ontbreekt. Leaserijders zijn vaak helemaal niet op de hoogte. Informatie over het delen van data is vaak moeilijk te vinden, meestal weggestopt in de kleine lettertjes.
Door uw locatie bij te houden, verzamelt uw moderne leasebak data over u. Van met wie u vanuit de auto telefoneert tot waar u uw dagelijkse boodschappen doet en van hoe vaak u naar de huisarts gaat tot hoe laat u thuiskomt van werk. Als deze persoonlijke gegevens niet goed worden beschermd en/of als zij worden doorverkocht, wordt uw privacy geschonden. En dat is in strijd met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Daarnaast ontdekte de Consumentenbond bij het testen van de connected cars van het type Ford Focus en Volkswagen Polo, dat deze auto's te hacken zijn. Kwaadwillenden kunnen dan op afstand functies van de auto in- of uitschakelen, malware of ransomware plaatsen en bij persoonsgegevens.
De instellingen van een connected car staan standaard op het delen van data, terwijl deze instelling standaard uit zou moeten staan, vindt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Er zou expliciet om toestemming moeten worden gevraagd voor het delen van persoonlijke gegevens. Daarnaast pleit de AP voor een grote ‘deleteknop’ op het dashboard waarmee alle verzamelde data kan worden gewist. De privacywaakhond heeft een handleiding gemaakt voor het beschermen van uw privacy wanneer u in een connected car rijdt (pdf).
Connected cars zijn onderdeel van het ‘Internet of things’, net als smart tv’s, slimme speakers (zoals Alexa en Google Assistent), thermostaten, smartwatches enzovoort. Stuk voor stuk apparaten die verbonden zijn met internet. Via die verbinding stuurt een connected car informatie naar de fabrikant en wellicht ook de leasemaatschappij. Informatie over waar u zich bevindt, hoe hard u rijdt, hoe vaak u ergens naartoe rijdt, et cetera. Wellicht is het verstandig om de privacyinstellingen nog eens goed na te lopen en vragen te stellen aan de dealer of leasemaatschappij, zo adviseert de AP.