Geen blokkering accounts, wel nieuwe voorwaarden WhatsApp

WhatsApp is teruggekomen op een eerder besluit om gebruikers te blokkeren die niet akkoord gaan met de nieuwe voorwaarden die de messengerdienst wil hanteren. Discussies rond de schending van privacyregels lijken hieraan ten grondslag te liggen.

3 juni 2021 | Door redactie

Begin van dit jaar leek het er nog op dat iedereen die niet akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden van WhatsApp, de berichtendienst niet meer kan gebruiken. Inmiddels staan de zaken er heel anders voor. Gebruikers die de voorwaarden niet accepteren, kunnen hun account blijven gebruiken en worden niet beperkt in de mogelijkheden van WhatsApp. De koerswijziging zou zijn ingegeven door discussies die zijn gevoerd met experts op het gebied van privacy. Tot wanneer deze beleidswijziging geldt, is niet bekend gemaakt. De nieuwe voorwaarden die het mogelijk maken gegevens te delen met eigenaar Facebook, zijn ingegaan op 15 mei 2021.

AVG beschermt Nederlandse gebruiker

WhatsApp (tool) wilde met het dreigement om het WhatsApp-account van gebruikers te beperken en op termijn te blokkeren, bereiken dat zij de nieuwe voorwaarden zouden accepteren. Eerst zouden gebruikers berichten alleen nog maar kunnen lezen, later zouden ook andere functies worden uitgeschakeld. Die strategie lijkt wel te werken, want het bedrijf liet weten dat de meerderheid van de gebruikers al heeft ingestemd met de nieuwe voorwaarden. Voor Nederlandse gebruikers heeft dit vooralsnog geen gevolgen, omdat WhatsApp door onze privacywetgeving toch al geen uitvoering kon geven aan het nieuwe beleid. De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) (tools) verbiedt het delen van informatie van gebruikers met Facebook.

Organisaties buiten EU kwetsbaar

De nieuwe voorwaarden en de wijze van invoeren riepen direct veel kritiek op. Door akkoord te gaan geven gebruikers WhatsApp toestemming nog meer data met Facebook te delen. Denk aan de transactiegegevens uit de betaaldiensten van Facebook. Hoewel de nieuwe voorwaarden voor Nederlandse gebruikers geen gevolgen hebben omdat ze hier niet van toepassing zijn, is het wel even opletten voor organisaties met buitenlandse vestigingen buiten de EU. Bedrijven die WhatsApp of WhatsApp Business hebben gekoppeld aan Facebookdiensten, lopen kans gevoelige informatie uit gesprekken in de berichtendienst te delen met Facebook. Dat maakt ze kwetsbaar voor kwaadwillenden.

Bijlagen bij dit bericht