Wat Facebook aan informatie verzamelt via apparaten

18 juni 2018 | Door redactie

Het is moeilijk voor te stellen hoeveel informatie Facebook eigenlijk bijhoudt over zijn gebruikers tot het gewoon op een ontnuchterende lijst zichtbaar wordt gemaakt. Dan wordt het pas echt tastbaar hoeveel informatie sociale media, met Facebook voorop, verzamelen om het de adverteerder naar de zin te maken.

Sociale media verzamelen heel veel informatie. Hoe veel precies is voor een gebruiker moeilijk te achterhalen. Er zijn journalisten die de proef op de som namen en hun gegevens bij een socialmediaplatform opvroegen. Vervolgens kregen ze een overzicht van honderden pagina’s toegestuurd. Nu Facebook verzeild is geraakt in een aantal schandalen rond het lekken van gegevens, moest het bedrijf onlangs op het matje komen, zowel in de VS als in Europa. Van de ondervraging van Facebook-oprichter Mark Zuckerberg door het Amerikaanse congres is een verslag gemaakt. Daaruit werd duidelijk dat Facebook bijvoorbeeld technische informatie bijhoudt over de apparaten waarmee de gebruiker inlogt. Natuurlijk zijn dat de locatie, het mobieletelefoonnummer en het IP-adres. Volgens NRC Next komen daar nog de volgende gegevens bij:

  • batterijniveau;
  • beschikbare opslagruimte;
  • signaalsterkte van telefoonnetwerken;
  • gebruikte apps en plug-ins;
  • sterkte van het bluetoothsignaal;
  • wifinetwerken in de omgeving van het apparaat;
  • muisbewegingen (van pc-gebruikers).

Delen met WhatsApp en Instagram

Verder wil Facebook natuurlijk informatie uitwisselen met Instagram en WhatsApp. Het kocht de twee platformen enige tijd geleden. Aanvankelijk gingen de persoonsgegevens van WhatsApp-gebruikers richting Facebook, maar onder druk van de naderende AVG/GDPR werd dat stopgezet. Er zijn nieuwe privacy-instellingen opgesteld, en als de toezichthouders daarmee akkoord gaan zal WhatsApp opnieuw informatie met Facebook gaan delen. Instagram speelt bijvoorbeeld locatiedata door en biedt toegang tot geplaatste foto’s.

Bijlagen bij dit bericht

ROI berekenen van social media
E-learning | VideoCollege 12 minuten