Portals beschikbaar voor publicatieplicht ANBI

Uw algemeen nut beogende instelling (ANBI) moet vanaf 1 januari 2014 voldoen aan de elektronische publicatieplicht. U moet daarvoor een link naar uw gegevens online doorgeven aan de Belastingdienst. Heeft u geen eigen website, dan kunt u gebruikmaken van een platform.

28 november 2013 | Door redactie

ANBI’s moeten volgend jaar voldoen aan de elektronische publicatieplicht, onder meer om hun ANBI-status te behouden. Daarvoor moet u een aantal gegevens online zetten, bijvoorbeeld op uw eigen website. De Belastingdienst zal hiernaar linken via zijn ANBI-register. Let er op dat deze gegevens voor 2014 geactualiseerd zijn. Als u niet over een eigen website beschikt, kunt u de fiscus laten linken naar één van de platformen die u ruimte bieden om uw gegevens te publiceren. 

Verschillende organisaties bieden een platform

U kunt terecht bij één van de onderstaande organisaties (dit overzicht is niet uitputtend):

Overigens hoeven kerkgenootschappen pas vanaf 1 januari 2016 te voldoen aan de publicatieplicht voor ANBI’s. Als uw kerk of instelling hoort bij een kerkgenootschap met een zogenoemde groepsbeschikking van de Belastingdienst, moet u alsnog afzonderlijk voldoen aan de publicatieplicht.