Vieze werkplek kan handenvol geld kosten

7 oktober 2015 | Door redactie

Toetsenborden, muizen en telefoons zitten op veel werkplekken vol bacteriën en vuil. Een betere hygiëne op de werkplek kan het ziekteverzuim in uw organisatie met maar liefst 13% laten dalen. Het is dus verstandig om werknemers te informeren over goede hygiëne en de gevaren van vieze werkplekken.

Op veel werkplekken laat de hygiëne te wensen over. Vooral toetsenborden, muizen en telefoons zitten vol bacteriën en vuil. Schoonmakers mogen deze apparatuur in veel organisaties niet schoonmaken om te voorkomen dat deze stukgaat, maar werknemers vergeten vervolgens om zelf een doekje over hun apparatuur te halen. Een vieze werkplek leidt tot een hoger ziekteverzuim, zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek in de Amerikaanse staat Georgia. Maar ook in Nederland zijn veel vieze werkplekken. Het is dus de hoogste tijd om werknemers te stimuleren (tool) om bij te dragen aan een schone werkplek.

Ziekteverzuim 13% lager door hygiëne

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1.600 werknemers. Zij kregen een programma van negentig dagen, waarin aandacht besteed werd aan hygiëne op de werkplek en de gevaren van bacteriën en vuil. Het ziekteverzuim onder de deelnemers daalde met maar liefst 13%. Investeren in goede hygiëne op de werkplek, bespaart uw organisatie dus een hoop geld. Tref daarom de juiste voorzieningen (tool) voor een schone werkomgeving.

Flexwerken zorgt voor extra viezigheid

In veel organisaties is flexwerken tegenwoordig heel normaal. Dat zorgt wel voor extra viezigheid. Wijs werknemers er daarom op dat het verstandig is om hun muis, toetsenbord en telefoon schoon te maken als ze een werkplek gebruiken die eerder door iemand anders gebruikt is. Stel daarvoor bijvoorbeeld wegwerpschoonmaakdoekjes ter beschikking.