Arbeidsvoorwaarden harmoniseren doet u zo

De harmonisatie van arbeidsvoorwaarden na een fusie, overgang van onderneming of bij een wisseling van cao is complex. Het is juridisch niet eenvoudig (maar zeker niet onmogelijk) te realiseren, het ligt gevoelig en is een vrij omvangrijk project. Harmonisering moet u daarom zorgvuldig aanpakken. Deze toolbox loodst u door deze opgave heen.

  • 1

    Download de interactieve checklist

    Arbeidsvoorwaarden harmoniseren doet u zo

    Zorg voor waterdichte afspraken over arbeidsvoorwaarden

    Na een bedrijfsovername (fusie of overgang van onderneming) zal het vaker wel, dan niet zo zijn dat de arbeidsvoorwaarden van het meegekomen personeel afwijkt van dat van uw eigen personeel. Zomaar harmoniseren is echter een juridisch mijnenveld. Hoeveel ruimte er is voor harmonisatie van arbeidsvoorwaarden, ligt aan de situatie. Daarnaast ligt iedere wijziging van de arbeidsvoorwaarden gevoelig bij uw werknemers. Deze toolbox helpt u bij het maken van de juiste keuzes en een goede procesmatige aanpak.

  • 2

    Alles wat u moet weten over harmonisatie

    Mogen we bij een fusie arbeidsvoorwaarden harmoniseren?

    Vraag & Antwoord Arbeidsvoorwaarden Publicatiedatum: 28-05-2024

    Onze organisatie heeft een andere organisatie inclusief de werknemers, overgenomen. Nu willen we uiteraard graag dat al onze werknemers dezelfde arbeidsvoorwaarden hebben. Dat is makkelijk voor de salarisadministratie en het voorkomt ook scheve ogen tussen werknemers onderling. Nu laat één van de overgenomen werknemers weten dat hij niet akkoord gaat met een aanpassing van zijn arbeidsvoorwaarden. Mag hij dat weigeren? Of mogen we bij een fusie de arbeidsvoorwaarden harmoniseren?


    Waarom moet u arbeidsvoorwaarden harmoniseren?

    Verdiepingsartikel Arbeidsvoorwaarden Publicatiedatum: 29-02-2024

    Krijgt uw organisatie te maken met een fusie of overname, dan verandert er vaak nogal wat voor zowel werkgever als werknemers. Wat niet automatisch verandert, zijn de arbeidsvoorwaarden: werknemers behouden de voorwaarden zoals die in de oude situatie zijn afgesproken. Dit kan tot ingewikkelde situaties leiden: ineens moet u rekening houden met verschillende arbeidsvoorwaardenpakketten. Harmoniseren van arbeidsvoorwaarden kan dan een oplossing zijn.


    Mogelijkheden om arbeidsvoorwaarden te harmoniseren

    Verdiepingsartikel Cao Publicatiedatum: 25-03-2024

    Hoeveel ruimte er is voor harmonisatie van arbeidsvoorwaarden, ligt aan de situatie. Bestaande cao’s kunnen flink beperken, omdat bij de overgang van onderneming ineens meerdere cao’s van kracht zijn in uw organisatie. In dit artikel leest u tot welke situaties een overgang van onderneming kan leiden en welke harmonisatiemogelijkheden er dan zijn.


    De rol van de cao bij het harmonisatieproces

    Verdiepingsartikel Cao Publicatiedatum: 25-03-2024

    Een cao drukt een grote stempel op het harmonisatieproces, zeker als er meerdere cao’s gelden binnen uw organisatie. Om arbeidsvoorwaarden succesvol – en juridisch correct – te harmoniseren, is het dus belangrijk om ook op de hoogte te zijn van de werking van cao’s. Welk soorten cao’s zijn er? Hoe weet u op wie een cao van toepassing is en wanneer naleving verplicht is? Dit artikel gaat dieper in op deze vragen.


    Wel of niet verplicht een cao toepassen?

    Infographic Cao Publicatiedatum: 11-06-2024

    Een werkgever kan om verschillende redenen verplicht zijn een cao toe te passen. Een werkgever kan gebonden zijn aan de cao vanwege lidmaatschap van een werkgeversvereniging, een algemeen verbindend verklaring (avv), een incorporatiebeding of vanwege het overnemen of fuseren met een andere organisatie. Zelfs als werkgever en werknemer afspreken geen cao toe te passen, kan de werkgever tóch verplicht zijn de cao toe te passen.


    Cao-termen uitgelegd

    Infographic Cao Publicatiedatum: 24-06-2024

    Een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) is een schriftelijke overeenkomst tussen werkgevers en werknemers waarin afspraken worden gemaakt over arbeidsvoorwaarden. Niet alle cao’s zijn hetzelfde en de afspraken in de cao’s hebben niet allemaal dezelfde werking.


  • 3

    Stappen in het harmonisatieproces

    Harmonisatieproces arbeidsvoorwaarden in stappen

    Tool Arbeidsvoorwaarden Publicatiedatum: 03-06-2024

    Gebruik dit stappenplan om het proces van harmonisering van arbeidsvoorwaarden zorgvuldig aan te pakken.


    Welke waarde heeft een arbeidsvoorwaarde bij harmonisering?

    Vraag & Antwoord Arbeidsvoorwaarden Publicatiedatum: 11-07-2024

    Binnen onze organisatie willen we - vanwege een fusie - de arbeidsvoorwaarden harmoniseren. We hebben alle afzonderlijke regelingen op een rijtje gezet. Maar hoe bepalen we welk gewicht we aan elke arbeidsvoorwaarde, regeling of module moeten toekennen?


    Wat betekent 'mandjesvergelijking' bij harmonisatie?

    Vraag & Antwoord Arbeidsvoorwaarden Publicatiedatum: 09-09-2024

    We staan op het punt om de gaan fuseren met een andere organisatie. De arbeidsvoorwaarden van de werknemers van beide oganisaties willen we gaan harmoniseren. Nu lezen we overal dat we geen 'mandjesvergelijking' mogen toepassen bij de harmonisatie. Maar, wat is een mandjesvergelijking eigenlijk?


  • 4

    Arbeidsvoorwaarden selecteren voor harmonisatie

    Inventariseer arbeidsvoorwaarden voor harmonisatie

    Verdiepingsartikel Arbeidsvoorwaarden Publicatiedatum: 27-05-2024

    Wilt u arbeidsvoorwaarden harmoniseren, dan zult u eerst een helder beeld moeten krijgen van alle arbeidsvoorwaarden die op het moment in uw organisatie bestaan. Deze kunnen op verschillende manieren zijn vastgelegd: in arbeidsovereenkomsten, aanvullende overeenkomsten, personeelsreglementen, de cao of zelfs mondeling. U moet alle documenten grondig doornemen om een overzicht te krijgen van zowel de primaire als secundaire arbeidsvoorwaarden.


    Arbeidsvoorwaarden bij harmonisatie: egaliseren of nieuwe?

    Vraag & Antwoord Arbeidsvoorwaarden Publicatiedatum: 27-05-2024

    Onze organisatie wil na een geslaagde fusie de arbeidsvoorwaarden harmoniseren. Kunnen we beide bestaande pakketten arbeidsvoorwaarden egaliseren, of is het beter een geheel nieuw pakket op te stellen?


  • 5

    Compensatieregeling opstellen

    Beheers de kosten van compensatie bij harmonisatie

    Verdiepingsartikel Arbeidsvoorwaarden Publicatiedatum: 09-09-2024

    Harmoniseren kost tijdens het traject al geld door alle tijd en mankracht die erin zit, maar ook na afloop kunnen de kosten oplopen. Werknemers die erop achteruit gaan, zullen daarvoor gecompenseerd willen worden. U komt er dus niet onderuit om een afbouw- of overgangsregeling op te stellen. Zorg ervoor dat u gedurende het hele proces overzicht houdt over de kosten, dan komt u niet voor verrassingen te staan als u compensatie-afspraken moet maken met werknemers.


    Compensatie bij harmonisatie van arbeidsvoorwaarden

    Verdiepingsartikel Arbeidsvoorwaarden Publicatiedatum: 11-03-2024

    Na een bedrijfsovername (fusie) zal het vaker wel dan niet zo zijn dat de arbeidsvoorwaarden van het meegekomen personeel afwijkt van dat van uw eigen personeel. Zomaar harmoniseren is echter een juridisch mijnenveld. Soms moet u werknemers compenseren voor de wijziging van hun arbeidsvoorwaarden. Hoe dat precies werkt, leest u in dit verdiepingsartikel.


    Compensatiemethodes na harmonisatie van arbeidsvoorwaarden

    Infographic Arbeidsvoorwaarden Publicatiedatum: 11-07-2024

    Met een goede afbouw- of overgangsregeling kunt u werknemers compensatie bieden voor de negatieve effecten van de harmonisatie van hun arbeidsvoorwaarden. Er zijn allerlei overgangsconstructies mogelijk, allen met hun eigen voor- en nadelen.


  • 6

    Wijzigingsvoorstel maken

    Wie praat mee over wijzigingsvoorstel voor harmonisatie?

    Vraag & Antwoord Arbeidsvoorwaarden Publicatiedatum: 20-08-2024

    In onze organisatie zijn we druk bezig met het harmoniseren van de arbeidsvoorwaarden van onze werknemers. Inmiddels hebben we de randvoorwaarden bepaald, de arbeidsvoorwaarden geïnventariseerd, beoordeeld en vergeleken. We staan nu op het punt om een voorstel te maken over de wijze waarop we de harmonisering gaan uitvoeren. Welke partijen moeten we daarbij betrekken?


    Wat moet er intern geregeld worden voor harmonisatie?

    Vraag & Antwoord Arbeidsvoorwaarden Publicatiedatum: 22-08-2024

    Wij zijn bezig met het harmoniseren van de arbeidsvoorwaardenpakketten van onze werknemers. De harmonisering heeft ook gevolgen voor onze administratieve systemen en werkprocessen. Waar moeten we rekening mee houden? Wat moet er intern geregeld worden voor harmonisatie?


  • 7

    Communiceren over de harmonisatie

    Communicatie over harmonisatie van arbeidsvoorwaarden

    Verdiepingsartikel Arbeidsvoorwaarden Publicatiedatum: 19-02-2024

    In alle drukte rondom het harmoniseren van arbeidsvoorwaarden kan de informatievoorziening voor de werknemers er nog weleens bij in schieten. Door voldoende duidelijke informatie te geven, creëert u draagvlak voor de wijzigingen. Het kan immers tot veel onzekerheid en onbegrip leiden als u werknemers niet voldoende op de hoogte houdt van het harmonisatieproces.


    Regeling bezwaar bij harmonisatie arbeidsvoorwaarden

    Tool Arbeidsvoorwaarden Publicatiedatum: 20-02-2024

    Gebruik dit reglement voor een interne bezwaarprocedure bij harmonisatie van arbeidsvoorwaarden.


  • 8

    De rol van de medezeggenschap

    OR noodzakelijk bij harmoniseren arbeidsvoorwaarden

    Verdiepingsartikel OR en arbeidsvoorwaarden Publicatiedatum: 13-04-2022

    Het harmoniseren van de arbeidsvoorwaarden is een belangrijke stap in een fusie- of overnametraject. Ook al is dit in hoofdzaak de taak van uw bestuurder of de HR-afdeling, zij kunnen daarbij niet om uw OR heen. Uw OR heeft tenslotte bepaalde bevoegdheden op het gebied van arbeidsvoorwaarden. Bovendien zal er meer draagvlak zijn als uw bestuurder uw OR bij het harmonisatietraject betrekt.


    Harmonisatie arbeidsvoorwaarden kent voor- en nadelen

    Nieuws OR en arbeidsvoorwaarden Publicatiedatum: 17-11-2023

    Bij een fusie of overname kan de bestuurder ervoor kiezen om de arbeidsvoorwaarden te harmoniseren. Verschillende arbeidsvoorwaarden binnen één organisatie kunnen immers tot verwarring leiden, maar harmonisatie kent ook nadelen. Bij het wijzigen van de arbeidsvoorwaarden kan het instemmingsrecht van de OR van toepassing zijn.


    Rol van de OR bij harmonisatie van arbeidsvoorwaarden

    Verdiepingsartikel Arbeidsvoorwaarden Publicatiedatum: 19-02-2024

    Om de belangen van werknemers goed te kunnen behartigen, beschikt de ondernemingsraad over verschillende rechten en bevoegdheden. Deze zijn ook in te zetten bij een harmonisatieproces. Neem uw ondernemingsraad daarom mee in uw voornemen om arbeidsvoorwaarden te harmoniseren.


    Wat is de rol van de vakbond bij harmonisatie?

    Verdiepingsartikel Ondernemingsraad Publicatiedatum: 23-09-2024

    Bij grootschalige harmonisaties in grote organisaties is vaak niet de OR de onderhandelingspartner, maar de vakbond, bijvoorbeeld omdat de ondernemingsraad (OR) de vakbond inschakelt of omdat de werkgever de bonden erover inlicht. Als het leeuwendeel van uw arbeidsvoorwaarden in de cao zijn vastgelegd, kunt u al helemaal niet om deze werknemersorganisatie heen.