De arbodienst is in het leven geroepen om werkgevers te helpen voldoen aan de eisen die door de wet gesteld worden aan de arbeidsomstandigheden en het verzuimbeleid. De taken van de arbodienst gaan veel verder dan alleen zieke werknemers controleren; het gaat ook om controle van de arbeidsomstandigheden, hulp bij verzuimbegeleiding en begeleiding van het traject als een werknemer moet re-integreren na een langdurige ziekte. Ook kan de arbodienst helpen bij het opstellen van een risico-inventarisatie en -evaluatie. De ondernemingsraad (OR) moet met de keuze van een arbodienstverlener instemmen.
Op deze pagina vindt u over dit onderwerp links naar het laatste nieuws, antwoorden op veelgestelde vragen en infographics. Ook vindt u hulpmiddelen (tools), zoals stappenplannen, voorbeeldreglementen, standaardbrieven en nog veel meer, zodat u snel met dit onderwerp aan de slag kunt in uw organisatie.
Wat zijn de taken en de rol van de bedrijfsarts?
Van alle kerndeskundigen heeft de werkgever het vaakst te maken met de bedrijfsarts. Die voert de controles uit op zieke werknemers. Daarnaast adviseert en ondersteunt hij de werkgever en de zieke werknemer bij de re-integratie. In het basiscontract moeten een aantal zaken zijn vastgelegd.