Nu de zomervakantie voor heel Nederland is aangebroken, heeft u mogelijk de volgende constatering gedaan: er zijn niet voldoende bedrijfshulpverleners (BHV’ers) aanwezig in uw organisatie, want die zijn allemaal op vakantie! Wat schrijft de Arbowet precies voor over BHV’ers? En welke werknemers komen in aanmerking voor een opleiding tot BHV’er?
Organisaties moeten er volgens de Arbowet voor zorgen dat er altijd minimaal één bedrijfshulpverlener aanwezig is op de werkvloer. Bedrijfshulpverleners kunnen dus nooit allemaal tegelijk op vakantie. Het precieze aantal BHV’ers dat in een organisatie aanwezig moet zijn, staat overigens niet in de wet. Dit is namelijk afhankelijk van de risico’s en moet dus worden vastgelegd in de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Als het de BHV’ers in uw organisatie niet lukt om hun vakantieplanning onderling goed op elkaar af te stemmen, of als blijkt dat er op een bepaald moment toch te weinig BHV’ers aanwezig zijn, is uw organisatie verplicht een oplossing te vinden.
Zijn er te weinig BHV’ers aanwezig binnen uw organisatie, dan is het zaak medewerkers de gelegenheid te bieden zich te laten opleiden tot BHV’er. Medewerkers kunnen zich vrijwillig aanmelden, maar u kunt ook actief werven. Om een geschikte BHV’er te vinden, doet u er verstandig aan medewerkers te selecteren op basis van de onderstaande eigenschappen: