Afschaffing reiskosten is nog lang geen feit

In het begrotingsakkoord kwamen VVD, CDA, GroenLinks, D66 en ChristenUnie overeen om de onbelaste reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer per 2013 af te schaffen. In 2014 moeten ook de zakelijke reizen eraan geloven. Intussen gaan er steeds meer stemmen op om deze maatregelen niet door te voeren. Hoe staat het er nu voor?

9 juli 2012 | Door redactie

In de berichten ‘Onderzoek afspraken over reiskostenvergoeding’ en ‘Meer over toekomst reiskostenvergoeding’ kon u lezen over het voornemen uit het begrotingsakkoord om de vergoeding van woon-werkverkeer (met eigen vervoer, openbaar vervoer en de auto van de zaak) vanaf 2013 te belasten. Per 2014 zouden ook dienstreizen niet meer onbelast kunnen blijven. Het bleek het ministerie van Financiën niet te lukken om de plannen vóór de zomer uit te werken. Daarom worden de maatregelen pas ingediend op Prinsjesdag, als onderdeel van het Belastingplan 2013. Dit las u al in ‘Uitstel voor afschaffing reiskostenvergoeding’. Het uitstel betekent dat het wetsvoorstel door de nieuwe Tweede Kamer worden behandeld. Prinsjesdag valt immers na de verkiezingen.

Belaste reiskostenvergoeding treft werknemers dubbel

Inmiddels hebben allerlei groepen zich uitgesproken tegen de afschaffing van de onbelaste reiskostenvergoeding. De ANWB vindt het onacceptabel dat de belastingdruk voor Nederlandse automobilisten hierdoor zal stijgen van gemiddeld € 212 naar € 282, terwijl de autokosten in ons land nu al veel hoger zijn dan in de buurlanden.
Werknemersorganisatie FNV vreest dat het belasten van de reiskostenvergoeding werknemers dubbel treft. Het zorgt namelijk ook voor een hoger belastbaar loon waardoor werknemers plotseling niet meer in aanmerking komen voor overheidssteun, zoals huurtoeslag, zorgtoeslag en kinderopvangtoeslag. Dit maakt werken alleen maar minder aantrekkelijk.

Bezuinigingsmaatregel moet € 1,3 miljard opleveren

Hoewel staatssecretaris Weekers van Financiën vorige week de hoofdlijnennotitie herziening fiscale regime kosten van woon-werkverkeer (pdf) naar de Tweede Kamer stuurde, is het maar de vraag of de wetgeving ooit een feit wordt. Ook de vijf partijen die het begrotingsakkoord sloten, staan zelf namelijk niet meer allemaal achter de plannen. CDA stelt nu voor om de onbelaste reiskostenvergoeding te verlagen van € 0,19 naar € 0,13 per kilometer, zowel voor eigen als openbaar vervoer. ChristenUnie wil de onbelaste kilometervergoeding voor eigen vervoer verlagen naar € 0,10 en het openbaar vervoer ongemoeid laten. GroenLinks wil de afschaffing van de onbelaste vergoeding niet laten gelden voor forenzen die met de trein reizen. VVD schijnt helemaal afstand te nemen van de plannen. Alleen D66 staat nog achter de maatregel. Deze moet € 1,3 miljard opleveren, dus elke partij die ervan afziet, moet ergens anders op besparen.