Partijen uit de Mobiliteitsalliantie hebben samen met de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Financiën een aantal pilots uitgevoerd naar alternatieve vormen van vervoer en betaling. Uit de pilot ‘Variabele bijtelling op basis van privékilometers’ komt naar voren dat een flink deel van de zakelijke rijders positief tegenover een variabele bijtelling staat. Een rittenregistratiesysteem is hierbij echter wel onmisbaar.
De Mobiliteitsalliantie, waarin onder andere de ANWB, NS en Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) zitten, en twee ministeries zijn een aantal pilots gestart vanuit ‘een wederzijdse behoefte bij beide om te experimenteren met innovatieve oplossingsrichtingen die tot een betere spreiding van de mobiliteitsvraag kunnen leiden’. De pilots moeten leermomenten en ervaringen opleveren over alternatieve vormen van vervoer en betaling. Ook moeten ze nieuwe inzichten opleveren ten aanzien van de mogelijk te verwachten gedragsverandering en de gebruikte registratiemethoden. Een van de pilots was de ‘Variabele bijtelling op basis van privékilometers’ die is uitgevoerd door de VZR en gericht op de zakelijke markt.
In deze pilot is onderzocht wat het mogelijke effect is van een variabele bijtelling voor de auto van de zaak. Bij de variabele bijtelling wordt de te betalen belasting vastgesteld door te rekenen met een bedrag per gereden privékilometer met de auto van de zaak. Nu wordt de bijtelling voor de auto van de zaak (tool) gebaseerd op een vast percentage over de catalogusprijs van de auto. De conclusies die uit deze pilot kunnen worden getrokken zijn dat:
Er volgt nog een onderzoek naar de fiscale en budgettaire consequenties van dit systeem.