Autoplannen krijgen steun van Tweede Kamer

Uit het debat in de Tweede Kamer over de Autobrief 2.0 blijkt dat er voldoende steun is voor de autoplannen. De Tweede Kamer had echter wel de nodige kritiek op de veel hogere belasting voor plug-in hybrides en bepaalde elektrische auto’s.

11 september 2015 | Door redactie

In de Autobrief 2.0 heeft staatssecretaris Wiebes van Financiën aangekondigd dat hij de autobelastingen de komende jaren flink gaat aanpassen. Recent heeft de Tweede Kamer deze plannen besproken. Hieruit blijkt dat er voldoende steun in de Tweede Kamer is voor het aanpassen van de autobelastingen. De oppositie was wel erg kritisch over het voorstel om de plug-in hybrides meer aanschafbelasting te laten betalen.  Daarnaast kwam er veel kritiek vanuit de Kamer op het plan dat elektrische auto’s met een cataloguswaarde van boven de € 50.000 een bijtelling van 22% moeten gaan betalen. Het S-model van de Tesla zou daar vooral de dupe van worden. 

Niet veel zuiniger en schoner

De regeringspartijen vinden de hogere belasting voor plug-in hybrides terecht. Op dit moment zijn er veel plug-in hybride auto’s die van de lagere bijtelling profiteren, maar in de praktijk blijken ze helemaal niet veel zuiniger en schoner te zijn. Daarnaast ziet die hogere bijtelling voor auto’s met een cataloguswaarde van boven de € 50.000 straks niet alleen op de Tesla. Andere fabrikanten zijn volgens de staatssecretaris namelijk ook bezig om soortgelijke schone auto´s in de markt te zetten.

Volledig elektrisch rijden aantrekkelijker

Op Prinsjesdag komt het kabinet met het wetsvoorstel voor de autoplannen. Hierdoor gelden er per 2019 nog maar twee bijtellingscategorieën van 4% en 22%. Daarnaast wil de staatssecretaris het volledig elektrisch rijden aantrekkelijker maken. Hij wil dat bereiken door de aanschafbelasting op plug-in hybride auto’s te verhogen.