Einde aan lage bijtelling voor hybride auto’s?

Vooruitlopend op de Autobrief 2.0 hebben verschillenden belangenorganisaties er bij staatssecretaris Wiebes van Financiën op aangedrongen om de huidige vijf bijtellingstarieven te vervangen door slechts twee tarieven. Hiermee willen ze het systeem van de bijtellingen versimpelen.

10 juni 2015 | Door redactie

Op dit moment zijn er vijf bijtellingstarieven in de loon- en inkomstenbelasting: 4%, 7%, 14%, 20% en 25%. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Bij een volledig elektrische auto betaalt u in 2015 een bijtelling van 4%. Voor de zomer komt de staatssecretaris met de Autobrief 2.0, waarin de plannen staan voor de autobelastingen in de periode 2017 tot 2020.

Alleen elektrische auto’s houden laag tarief

De ANWB, Bovag, Natuur&Milieu, RAI Vereniging en de Vereniging voor Nederlandse Autoleasemaatschappijen geven in een brief aan de staatssecretaris aan hoe zij over de toekomst van de autobelastingen denken. Ze stellen voor om het systeem te versimpelen door nog slechts twee bijtellingstarieven te gebruiken. Alleen volledig elektrisch rijden zou nog fiscaal gestimuleerd moeten worden met een lagere bijtelling van 7%. De overige benzine- en dieselauto’s – en dus ook de hybride auto’s – vallen dan onder het hogere tarief van 20%. Daarnaast moet de vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB) voor volledig elektrische auto’s in stand blijven. Voor hybride auto’s gaat deze vrijstelling per 2016 al voor de helft vervallen. Er gaat dan een halftarief voor de MRB gelden. Het is nu afwachten of de staatssecretaris deze voorstellen van de belangenorganisaties overneemt in zijn Autobrief 2.0, die eind juni wordt verwacht.