Elektrische leaseauto tot 2021 aantrekkelijk

Het kabinet blijft ook in de jaren 2017 tot en met 2020 de aanschaf van elektrische en semi-elektrische auto’s stimuleren. Dat blijkt uit de antwoorden die minister Kamp van Economische Zaken onlangs gaf op Kamervragen.

21 januari 2015 | Door redactie

Voor een elektrische auto van de zaak gelden andere bijtellingstarieven dan voor benzine- of dieselauto’s. Tot 1 januari 2015 waren volledig elektrische auto’s helemaal vrijgesteld van bijtelling, maar daar is onlangs verandering in gekomen. Als de auto van de zaak te naam gesteld wordt tussen 1 januari 2014 en 31 december 2015, mag u voor een elektrische auto gedurende zestig maanden een bijtellingspercentage van 4% hanteren. Voor een hybride auto is dit percentage 7%. De CO2-uitstoot moet dan lager zijn dan 50 gram per kilometer.

Autobrief 2.0 brengt meer duidelijkheid

In de jaren 2008 tot en met 2013 kostte de stimulering van zuinige auto’s de overheid € 6,4 miljard aan belastingderving. De Tweede Kamer heeft daarover vragen gesteld aan het kabinet, maar dat ziet geen reden om te stoppen met het stimuleren van de aanschaf van elektrische en semi-elektrische auto’s. Volgens minister Kamp wegen de voordelen van de aanschaf van elektrische auto’s sterk op tegen de kosten. Daarnaast zijn elektrische auto’s pas sinds 2012 op de markt en vormen ze dus slechts een klein deel van de € 6,4 miljard. In de Autobrief 2.0 zal het kabinet medio 2015 uiteenzetten hoe het de aanschaf van zeer zuinige auto’s van 2017 tot en met 2020 wil stimuleren.

Stel gratis uw vragen

MKB AdviesdeskHeeft u vragen over bijtelling, dan kunt u deze als Premium-abonnee gratis stellen aan de experts van MKB Adviesdesk. U krijgt gegarandeerd antwoord binnen vijf werkdagen. Wacht niet langer en stel uw vraag!