Hogere belasting voor plug-in hybride auto’s

Schaft u in de toekomst een plug-in hybride auto aan, dan gaat u veel meer aanschafbelasting (Belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM)) betalen. Staatssecretaris Wiebes van Financiën heeft dat recent laten weten bij de beantwoording van Kamervragen.

26 augustus 2015 | Door redactie

Een plug-in hybride kan zowel op fossiele brandstof als op elektriciteit rijden. Bij de presentatie van de Autobrief 2.0 gaf de staatssecretaris aan dat een plug-in hybride auto bijna nooit op elektriciteit rijdt en dat het gewoon benzineauto’s zijn. De staatssecretaris wil met het stapsgewijs verhogen van de aanschafbelasting op deze plug-in hybride auto’s het volledig elektrisch rijden aantrekkelijker maken.

Automodellen in 2020 zuiniger

Uit de beantwoording van Kamervragen blijkt dat dit betekent dat als u bijvoorbeeld een nieuwe Toyota Prius koopt, de aanschafbelasting stijgt van € 469 in 2016 naar € 2.849 in 2020. Voor een Volkswagen Golf stijgt de aanschafbelasting van € 385 in 2016 naar € 1.327 in 2020. De staatssecretaris gaf wel aan dat deze cijfers waarschijnlijk snel achterhaald zijn. In 2020 zullen de huidige modellen naar verwachting niet meer (nieuw) te koop zijn. De automodellen in 2020 zullen zuiniger zijn, zodat u minder aanschafbelasting hoeft te betalen.