Hybride auto’s niet langer lagere bijtelling

De huidige vijf bijtellingstarieven voor het privégebruik van de auto van de zaak moeten vervangen worden door nog slechts twee tarieven. Alleen volledig elektrische auto’s zouden onder het lage tarief van 7% moeten vallen. De overige voertuigen betalen dan het hoge tarief van 20%. Verschillende belangenorganisaties hebben dit als voorstel ingediend bij staatssecretaris Wiebes van Financiën.

3 juni 2015 | Door redactie

Op dit moment zijn er vijf bijtellingstarieven in de loon- en inkomstenbelasting: 4%, 7%, 14%, 20% en 25%. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Een volledig elektrische auto betaalt in 2015 een bijtelling van 4%. Voor de zomer komt de staatssecretaris met de Autobrief 2.0, waarin de plannen staan voor de autobelastingen in de periode 2017 tot 2020.

Systeem versimpelen door twee bijtellingstarieven te gebruiken

De ANWB, Bovag, Natuur&Milieu, RAI Vereniging en de Vereniging voor Nederlandse Autoleasemaatschappijen geven in een brief aan de staatssecretaris aan hoe zij over de toekomst van de autobelastingen denken. Ze stellen voor om het systeem te versimpelen door nog slechts twee bijtellingstarieven te gebruiken. Alleen volledig elektrisch rijden zou nog fiscaal gestimuleerd moeten worden met een lagere bijtelling van 7%. De overige benzine- en dieselauto’s – en dus ook de hybride auto’s – vallen dan onder het hogere tarief van 20%. Daarnaast moet de vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB) voor volledig elektrische auto’s in stand blijven. Voor hybride auto’s gaat deze vrijstelling per 2016 al voor de helft vervallen. Er gaat dan een halftarief voor de MRB gelden. Het is nu afwachten of de staatssecretaris deze voorstellen van de belangenorganisaties overneemt in zijn Autobrief 2.0, die eind juni wordt verwacht.