Mes in uitzonderingen motorrijtuigenbelasting in 2026

27 oktober 2025 | Door redactie

De overheid zet met ingang van 2026 de snoeischaar in uitzonderingen voor de motorrijtuigenbelasting. Voordeel: de tarieventabel wordt er een stuk overzichtelijker van. Nadeel: er vervallen aardig wat voordelen. Zo geldt voor een elektrische bestelauto straks hetzelfde tarief als voor een bestelauto op benzine.

De motorrijtuigenbelasting (MRB, ook wel bekend als wegenbelasting) is een heffing voor het bezit van een auto of ander voertuig. De hoogte van de MRB is onder meer gebaseerd op het gewicht van het voertuig, en de eigenaar betaalt de belasting per maand of per kwartaal. Niet alle opbrengsten van de MRB vloeien naar de Rijksoverheid. Een deel (de 'opcenten') gaat namelijk naar de provincies, zodat zij daarmee onder meer de provinciale wegen kunnen onderhouden. De hoogte van de opcenten verschilt per provincie. 

Diverse bijzondere tarieven MRB

Voor de MRB gelden diverse bijzondere tarieven voor specifieke voertuigen. Denk aan kampeerauto's, paardentrailers of voertuigen voor het vervoer van kermisattracties. Deze voertuigen krijgen dan een korting op het reguliere MRB-tarief. Maar aan een aantal van die uitzonderingen komt per 2026 een einde. Enkele wijzigingen zijn:

  Korting 2025 Korting 2026
Elektrische personenauto 75% 30%
Elektrische bestelauto 75% 0%
Personenauto met lage uitstoot 25% 0%
Kampeerauto 75% 50%
Paardenvervoer 75% 0%

De wijzigingen in de tabel staan overigens los van de reguliere aanpassingen van de MRB-tarieven. Die worden namelijk ook elk jaar per 1 januari aangepast aan de inflatie.

Elektrische bestelauto betaalt het volle pond

Tot voor kort waren elektrische voertuigen nog volledig vrijgesteld van MRB. Op die manier wilde de overheid de verkoop een zwengel geven. Maar aan die luxe is al begin dit jaar een einde gekomen. Wel geldt er in 2025 nog een flinke korting op het tarief, van 75%. Eigenaren van elektrische personenauto's (en personenauto's die op waterstof rijden) kunnen ook in 2026 nog rekenen op een korting, maar dan van 30%. Tenminste, als het parlement daadwerkelijk instemt met dit voorstel. Maar voor bezitters van zakelijke voertuigen, zoals elektrische bestelauto's of bestelbussen, verdwijnt de MRB-korting helemaal. In plaats van 25% van het MRB-tarief betalen zij straks het volle pond. Dit geldt overigens ook voor bijvoorbeeld elektrische motoren en trucks, en voor niet-personenauto's die op waterstof rijden.

Gewichtscorrectie hybride bestelauto vervalt

Ook voor personenauto's met een relatief lage uitstoot is het gedaan met de korting op het MRB-tarief. Dit zijn auto's met een uitstoot van 1 tot en met 50 gram CO2 per kilometer. In deze categorie kunnen bijvoorbeeld hybride auto's vallen, die naast een elektrische aandrijving ook een verbrandingsmotor hebben. Maar het is niet automatisch zo dat elke hybride in dit tarief valt. In 2025 geldt voor eigenaren van deze auto's nog een korting van 25%, maar die verdwijnt dus in 2026. Ook voor hybride bestelauto's vervalt er in 2026 een korting. Op dit moment wordt er voor de heffing namelijk nog 125 kg van het gewicht van het voertuig afgehaald. Maar vanaf volgend jaar betalen eigenaren van hybride bestelauto's over het hele gewicht MRB.

Camper en paardenvervoer

Eigenaren van een kampeerauto of camper zijn met ingang van 2026 ook meer kwijt aan MRB. Nu betalen zij nog een 25%-tarief, maar dit gaat naar 50%. Om onder dit tarief te vallen moet de kampeerauto wel aan een aantal eisen voldoen, onder meer wat de inrichting betreft. Campereigenaren moeten dit bijzondere tarief zelf aanvragen bij de fiscus.
Voor motorvoertuigen die zijn ingericht voor het vervoer van paarden geldt per 2026 het volledige MRB-tarief, terwijl er nu nog een korting van 75% geldt. Om in aanmerking te komen voor dit tarief moet het overigens wel gaan om een voertuig dat niet-beroepsmatig wordt gebruikt en en uitsluitend voor de paardensport.

Leaseauto op de zaak

De wijzigingen gaan per 1 januari 2026 in, maar het kan even duren totdat de eigenaren echt in het nieuwe MRB-tarief vallen. De MRB-tijdvakken beslaan namelijk altijd drie maanden, en het nieuwe tarief gaat in bij het eerste volledige tijdvak in 2026. Dus als het tijdvak loopt van december 2025 tot en met februari 2026, geldt het nieuwe tarief pas voor het tijdvak vanaf maart 2026.
Degene die het kenteken op z'n naam heeft staan moet de MRB afdragen. Bij werknemers met een leaseauto van de zaak staat het kenteken in de regel op naam van de leasemaatschappij, en die is dus verantwoordelijk voor de MRB-afdracht. Voor ondernemers met een bv staat de auto vaak op naam van de bv, en krijgt die dus de rekening op de mat. Ondernemers voor de inkomstenbelasting kunnen de auto van de zaak aanmerken als ondernemingsvermogen of als privévermogen. Om het als ondernemingsvermogen te mogen zien, moet de auto wel voor minstens 10% zakelijk worden gereden.