Nieuwe plannen voor autobelastingen uitgesteld

In tegenstelling tot eerdere berichten presenteert het kabinet de hervormingen van de autobelastingen niet dit jaar, maar pas medio 2015. Dit doet het kabinet in de Autobrief 2.0. Omdat de Autobrief 2.0 is uitgesteld, wil het kabinet voor het tussenjaar 2016 alvast wetswijzigingen gaan doorvoeren. Dit heeft Staatssecretaris Wiebes van Financiën laten weten in een Tweede nota van wijziging op het Belastingplan die hij stuurde naar de Tweede Kamer.

27 oktober 2014 | Door redactie

In het bericht ‘Op Prinsjesdag komen er nieuwe autoplannen’ kon u lezen dat het in eerste instantie de bedoeling was om de autoplannen op Prinsjesdag te presenteren. Inmiddels heeft de staatssecretaris aangegeven dat de Autobrief 2.0 pas medio 2015 komt. De staatssecretaris wil in het Belastingplan 2015 nog met voorstellen komen om de autobelastingen in 2016 te wijzigen. In de Tweede nota van wijziging is daarom een aanpassing van de bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak opgenomen. Per 1 januari 2016 zouden eigenlijk de bijtellingspercentages van 4% en 7% verdwijnen. De staatssecretaris heeft nu echter aangegeven het percentage van 7% te handhaven. Deze categorie gaat in 2016 gelden voor volledig elektrische auto’s.

Aanscherping CO2-grenzen

Het kabinet is van plan om de CO2-grenzen voor 2016 weer verder aan te scherpen. Dit is nodig om de belastinginkomsten op peil te houden en om marktverstoring te voorkomen. De onderstaande aangescherpte grenzen moet uw onderneming toepassen als de werknemer in 2016 een nieuwe (lease)auto aanschaft. Het daarbij behorende bijtellingspercentage geldt dan gedurende zestig maanden.

  • De 14% bijtelling geldt voor auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer.
  • De 20% bijtelling geldt voor auto’s met een CO2-uitstoot van 51 tot en met 79 gram per kilometer.
  • De 25% bijtelling geldt voor auto’s met een CO2-uitstoot van 80 gram of meer per kilometer.

In tussenjaar 2016 halftarief in de MRB

Per 2016  zou ook de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor (semi) elektrische auto’s in 2016 vervallen. De staatssecretaris heeft echter aangegeven dat er voor het tussenjaar 2016 een halftarief in de MRB gaat gelden. Elektrische auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal vijftig gram per kilometer betalen daardoor dus slechts 50% MRB. Verder blijft de gewichtscorrectie van 125 kilo voor hybride en (semi) elektrische auto’s gehandhaafd. Bij het bepalen van de grondslag voor de MRB wordt deze gewichtscorrectie van 125 kilo in mindering gebracht.