Per 2017 7% of 20% bijtelling auto van de zaak?

Een aantal belangenorganisaties van (zakelijke) autorijders stellen voor om de huidige vijf bijtellingstarieven bij privégebruik van de auto van de zaak terug te brengen naar slechts twee percentages. Dat hebben ze aangegeven in een brief aan staatssecretaris Wiebes van Financiën.

8 juni 2015 | Door redactie

Op dit moment zijn er vijf bijtellingstarieven bij privégebruik van de auto van de zaak: 4%, 7%, 14%, 20% en 25%. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Zo betaalt een werknemer die zijn volledig elektrische auto van de zaak ook (meer dan 500 kilometer per jaar) privé gebruikt, in 2015 een bijtelling van 4%. Voor de zomervakantie komt staatssecretaris Wiebes van Financiën met de Autobrief 2.0, waarin de plannen staan voor de autobelastingen in de periode 2017 tot 2020.

Terug naar twee bijtellingstarieven bij privégebruik

De ANWB, Bovag, Natuur&Milieu, RAI Vereniging en de Vereniging voor Nederlandse Autoleasemaatschappijen hebben in een brief aan de staatssecretaris aangegeven hoe zij over de toekomst van de autobelastingen denken. Ze stellen voor om het systeem te versimpelen door nog maar twee bijtellingstarieven te gebruiken. Alleen volledig elektrisch rijden zou nog fiscaal gestimuleerd moeten worden met een lagere bijtelling van 7%. De overige benzine- en dieselauto’s – en dus ook de hybride auto’s – vallen bij privégebruik dan onder het hogere tarief van 20%.

Autobrief 2.0 eind juni verwacht

Daarnaast moet de vrijstelling motorrijtuigenbelasting (MRB) voor volledig elektrische auto’s in stand blijven. Voor hybride auto’s gaat deze vrijstelling per 2016 al voor de helft vervallen. Het is nu afwachten of de staatssecretaris deze voorstellen van de belangenorganisaties overneemt in zijn Autobrief 2.0, die eind juni wordt verwacht.