Tegenvaller bij tariefkorting MRB voor elektrische auto

1 oktober 2024 | Door redactie

Het kabinet bouwt een belastingvoordeel voor volledig elektrische auto's sneller af dan eerder de bedoeling was, zo is bekendgemaakt. Maar dat het mes gaat in de tariefkorting in de motorrijtuigenbelasting (MRB), is naar verluidt het gevolg van een misrekening van het vorige kabinet.

De overheid wil de verkoop van elektrische personenauto's stimuleren, en doet dat onder meer via belastingkortingen. Zo geldt er - nu nog - een gunstig bijtellingstarief voor een elektrische auto van de zaak. Ook betalen eigenaren van een elektrische personenauto momenteel nog helemaal geen MRB voor hun vierwieler. 

Tariefkorting sneller afgebouwd

Aanvankelijk zou deze MRB-vrijstelling per 2026 helemaal gaan verdwijnen. Maar het vorige kabinet wilde dat toch wat minder drastisch aanpakken. Het punt is namelijk dat de MRB wordt geheven op basis van het gewicht van een voertuig. En omdat elektrische auto's zwaarder zijn dan benzine-auto's, zouden de elektrische auto's op die manier juist onaantrekkelijker worden. Het vorige kabinet heeft daarom in de Voorjaarsnota 2024 een geleidelijk afbouwpad voorgesteld voor de tariefkorting. Daardoor zou de korting pas met ingang van 2031 helemaal verdwijnen. Maar op Prinsjesdag heeft het nieuwe kabinet aangekondigd dat het afbouwpad toch wat steiler wordt. De korting verdwijnt al per 2030, en wordt bovendien in de tussenliggende jaren ook lager dan eerder de bedoeling was. De verschillen staan in de tabel hieronder.

Tariefkorting MRB volledig elektrische personenauto's
  2025 2026 2027 2028 2029 2030
Voorjaarsnota 75% 40% 40% 40% 35% 30%
Prinsjesdag 75% 25% 25% 25% 25% 0%

Gat in schatkist groter dan gedacht

In de Miljoenennota 2025 wordt de aanpassing van de tariefkorting gebracht als dekking voor een 'tegenvaller binnen de MRB'. Uit 'nieuwe cijfers blijkt dat de budgettaire derving fors hoger uitvalt dan eerder geraamd', zo staat te lezen. Volgens De Telegraaf zou het gaan om een misrekening van het vorige kabinet. Zo zou er gerekend zijn met verouderde (te lage) cijfers over de verkoop van elektrische auto's, waardoor de regeling nu veel duurder uitvalt dan gedacht. In de Miljoenennota staat dat de tegenvaller in 2025 uit zou komen op € 42 miljoen, en dat loopt op tot € 248 miljoen in 2029. Maar met de verlaging van de tariefkorting wordt deze derving voor de schatkist de komende jaren gecompenseerd. Het kabinet belooft om de hoogte van de tariefkorting in het voorjaar van 2025 nog eens tegen het licht te houden.

Betaald met geld SEPP-subsidie

Overigens heeft het vorige kabinet het geleidelijke afbouwpad betaald door middelen weg te halen bij de zogeheten SEPP-subsidie voor de aanschaf van elektrische auto's. De SEPP-regeling verdwijnt daarmee per 2025. De nu voorgestelde compensatie betekent niet dat deze regeling ook weer langer open kan blijven. In het regeerprogramma van het nieuwe kabinet is namelijk vastgelegd dat alle aanschafsubsidies op elektrische personenauto's verdwijnen.