Thuis lunchen is echt niet zakelijk

De staatssecretaris van Financiën vindt toch dat thuis lunchen een privékwestie is en u moet van hem dan ook de lunchkilometers rekenen tot de privékilometers bij de auto van de zaak. Dit in tegenstelling tot de rechtbank en het gerechtshof in Arnhem, die van mening zijn dat het hier gaat om zakelijke kilometers.

13 januari 2011 | Door redactie

Het einde van de discussie over de lunchkilometers is nog niet in zicht. De rechtbank en het gerechtshof in Arnhem hebben zich al gebogen over de behandeling van de lunchkilometers. De directeur-grootaandeelhouder (dga) in deze zaak ging tussen de middag regelmatig naar huis om te lunchen. Deze lunchkilometers merkte de dga aan als zakelijke kilometers. De bijtelling voor privégebruik was hierdoor niet van toepassing, omdat hij onder de grens van de vijfhonderd privékilometers bleef. De inspecteur was het hier niet mee eens. De rechtbank en het gerechtshof in Arnhem vonden echter dat de dga gelijk had. Volgens de rechter was het begrip woon-werkverkeer niet verder uitgelegd in de wet. Er was in de wet geen grens opgenomen van het aantal keren dat de dga mocht reizen tussen het werk en de eigen woning. De lunchkilometers waren geen privékilometers maar zakelijke kilometers.

Besluit privégebruik auto

Inmiddels heeft de staatssecretaris beroep in cassatie aangetekend tegen de uitspraak van het gerechtshof in Arnhem. De Hoge Raad zal zich binnenkort dus ook in de discussie gaan mengen. Tot het arrest van de Hoge Raad zal de fiscus de lunchkilometers echter blijven aanmerken als privékilometers. In het besluit reiskostenvergoeding en privégebruik auto heeft de staatssecretaris opgenomen dat er sprake is van privékilometers bij lunchritten. De staatssecretaris gaat dus niet zonder meer akkoord met de uitspraak van de rechtbank en het gerechtshof. Fiscaal Rendement houdt u natuurlijk op de hoogte van deze zaak!