Veel bijval alternatief bijtellingstarieven

Er is vanuit de Tweede Kamer en de autobranche veel kritiek gekomen op de nieuwe autoplannen van staatssecretaris Wiebes van Financiën. De autobranche en milieuorganisaties zijn daarom met een alternatief plan gekomen. Dit plan wil de staatssecretaris niet negeren. Volgende week volgt er een debat in de Tweede Kamer.

5 november 2014 | Door redactie

De kritiek ontstond omdat veel minder auto’s van het lage bijtellingstarief zouden kunnen profiteren. Daarnaast zouden veel leaserijders bij het leasen van een nieuwe auto meer belasting over hun bijtelling moeten gaan betalen. In het bericht ‘Nieuwe plannen voor autobelastingen uitgesteld’ kon u al lezen over de voorgestelde wijzigingen van de CO2-grenzen voor de bijtelling en de wijzigingen van de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor 2016.

Leaseauto’s zouden minder snel in de hoogste bijtelling terechtkomen

Als tegenvoorstel presenteerden de VVD en de PvdA een alternatief plan, waarbij er vijf bijtellingstarieven zouden gelden voor de bijtelling van leaseauto’s: 4%, 15%, 18%, 22% en 25%. Leaseauto’s zouden daardoor minder snel in de hoogste bijtellingscategorie terechtkomen. De autobranche en milieuorganisaties vonden dat echter niet voldoende en hebben samen nog een alternatief bedacht. Dit plan is met veel enthousiasme ontvangen en ook staatssecretaris Wiebes wil het niet negeren. Het alternatief van de autobranche en milieuorganisaties kan ervoor zorgen dat er in 2020 ongeveer 200.000 elektrische auto’s rondrijden in Nederland. Daarnaast draagt het alternatieve plan bij aan ‘meer continuïteit’ op de automarkt.