Vermindering stimulering plug-in hybride auto

Onlangs heeft staatssecretaris Wiebes van Financiën Kamervragen over de Autobrief II beantwoord. Hierbij is hij ingegaan op de aanschafbelasting die uw onderneming moet betalen bij de aanschaf van een plug-in hybride auto. Bij de aanschaf van dit soort auto’s moet u straks veel meer aanschafbelasting betalen.

27 augustus 2015 | Door redactie

In het nieuwsartikel ‘Per 2017 nog twee bijtellingstarieven over’ kon u lezen over de gevolgen die de Autobrief II (pdf) met zich meebrengt. Bij de presentatie van deze Autobrief II gaf de staatssecretaris aan dat plug-in hybride auto’s – die zowel op fossiele brandstof als op elektriciteit kunnen rijden – in de praktijk bijna nooit elektrisch rijden en dus gewoon benzineauto’s zijn.
Door voor deze auto’s de aanschafbelasting (de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM)) stapsgewijs te verhogen wil de staatssecretaris het volledig elektrisch rijden aantrekkelijker maken. Het aanschaffen van een plug-in hybride auto wordt hierdoor immers minder aantrekkelijk.

De aanschafbelasting daalt

Uit de beantwoording (pdf) van Kamervragen over de Autobrief II blijkt dat bij aankoop van bijvoorbeeld een nieuwe Toyota Prius, de aanschafbelasting stijgt van € 469 in 2016 naar € 2.849 in 2020. Voor een Volkswagen Golf stijgt de aanschafbelasting van € 385 in 2016 naar € 1.327 in 2020.
De staatssecretaris gaf wel aan dat deze cijfers waarschijnlijk snel achterhaald zijn. In 2020 zullen de huidige modellen naar verwachting niet meer (nieuw) te koop zijn. De automodellen in 2020 zullen zuiniger zijn, zodat u minder aanschafbelasting hoeft te betalen.