Wat kost een elektrische auto?

De overheid mag dan jubelen over elektrische auto's, voor veel organisaties zijn de wagens niet handig. De accu's zijn te snel leeg en er zijn te weinig oplaadpunten. Sommige managers besluiten wel om over te stappen op elektrisch rijden. Lage brandstofkosten en hoge subsidies spelen daarbij een grote rol.

22 juli 2010 | Door redactie

De Rijksoverheid wil graag dat er meer elektrisch gereden wordt. Het is schoon, stil en zuinig – dus veel gemeentes die lijden onder fijnstof uitstoot, geven flinke subsidies. In Amsterdam kunt u tot 50% vergoed krijgen van de meerkosten van de elektrische auto. Voor een elektrische auto van € 40.000, die als diesel € 10.000 zou kosten, krijgen bedrijven dan de helft van het verschil in aanschafprijs: dus € 15.000. Organisaties kunnen in de hoofdstad in totaal maximaal € 250.000 subsidie krijgen.

Kosten en baten

Deze subsidie is welkom: de kosten van elektrische auto's zijn aardig hoog. Er zijn namelijk nog niet veel elektrische occasions te koop, en wilt u nieuwe elektrische auto's aanschaffen, dan zijn ze behoorlijk aan de prijs. Baten zijn er ook: elektrisch rijden is een stuk goedkoper. Voor circa € 0,50 kunt u ongeveer honderd kilometer rijden. U bent dan meteen verlost van de hoge benzineprijzen. En - niet onbelangrijk - u betaalt geen BPM op de aanschaf van nieuwe elektrische auto's. Dit nultarief blijft nog tot 2018.
Rijdt u ook privé met de elektrische auto? Geen probleem: u heeft geen fiscale bijtelling tot en met 2014. Investeringstechnisch is het aanschaffen van elektrische auto's van de zaak ook handig: zeer zuinige personenauto's gaan structureel onder de willekeurige afschrijving vallen. Daarnaast zullen zeer zuinige auto's, waaronder elektrische auto's, worden aangemerkt als bedrijfsmiddelen die in aanmerking komen voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

Kilometers elektrisch rijden

Als het bij uw organisatie past, is een elektrisch wagenpark het overwegen waard. Makelaarskantoren doen dat bijvoorbeeld. Zij rijden veel, maar de afstanden zijn beperkt. Het aantal kilometers dat u kunt rijden met een elektrische auto gaat overigens met sprongen omhoog. Met een Renault Electri'Cité uit 2002 kunt u nog maar tachtig kilometer ver komen, maar met de nieuwste Audi E-tron kunt u 250 kilometer halen (en 200 kilometer per uur rijden).