Slaapstoornis beïnvloedt veiligheid werknemers

Genoeg en gezond slapen, is voor veel werknemers gemakkelijker gezegd dan gedaan. Werkgevers kunnen hen helpen met tips van de National Sleep Foundation en zo voorkomen dat slaaptekort negatieve gevolgen heeft op de werkvloer.

23 maart 2017 | Door redactie

Het Amerikaanse slaapinstituut heeft voor het eerst op een rij gezet hoe een goede en gezonde nachtrust eruitziet. Hoewel die begint bij voldoende uren slapen, is dat niet het enige dat van belang is. Er is namelijk pas sprake van een gezonde nachtrust als aan deze vier voorwaarden voldaan wordt:

  • De werknemer is ten minste 85% van de tijd die hij in bed doorbrengt, daadwerkelijk in slaap.
  • De werknemer valt binnen 30 minuten in slaap. Voor 65-plussers is dit 60 minuten.
  • De werknemer is niet vaker dan één keer per nacht langer dan vijf minuten wakker. Voor 65-plussers is dat twee keer per nacht vijf minuten.
  • Bij elkaar opgeteld ligt de werknemer maximaal 20 minuten wakker tussen het moment dat hij 's avonds in slaap valt en dat hij 's ochtends weer opstaat

Duur verschilt per leeftijdscategorie

Hoe lang een werknemer moet slapen om voldoende uitgerust op zijn werk te komen, verschilt per leeftijdscategorie.

  • tieners (14-17 jaar): acht tot tien uur;
  • adolescenten en volwassenen (18-64 jaar): zeven tot negen uur;
  • ouderen (65+): zeven tot acht uur.

Als een werknemer veel meer of minder slaapt – bijvoorbeeld doordat hij mantelzorger is, veel werkstress heeft of jonge kinderen heeft die nog niet doorslapen – hoeft dat niet direct een probleem te vormen. Dat is wel het geval als een werknemer snel slaperig, afgeleid of prikkelbaar is of niet genoeg energie heeft om zijn werk te doen. Hij kan zich dan ziek melden (tool) of de veiligheid op de werkvloer kan in gevaar komen.

Tips om nachtrust te bevorderen

Als een werknemer slecht slaapt en daar last van heeft, kan zijn werkgever hem helpen om zijn nachtrust te verbeteren. Dat kan door hem overdag de mogelijkheid te bieden om veel te bewegen en afspraken te maken over de bereikbaarheid van de werknemer na werktijd. Sport en beweging zijn namelijk bevorderlijk voor de nachtrust, net als het ’s avonds zo min mogelijk gebruik maken van apparaten die blauw ledlicht uitstralen. Ook flexibele werktijden en faciliteiten om thuis te werken kunnen helpen.