Bedrijfsoverdracht

Voordat de onderneming wordt overgedragen, is het belangrijk om een geschillenregeling overeen te komen. Hiermee voorkomt u dat u aansprakelijk bent voor geschillen waarbij de onderneming betrokken raakt. Huidige geschillen moeten aan de overnemende partij meegedeeld worden. Het uitgangspunt bij het overdragen van een onderneming is de waardebepaling. Er zijn diverse uitgangspunten om de waarde van de onderneming te bepalen. Zo zijn er de zogenoemde discounted cash flow-methode (waarde op basis van toekomstige vrije kasstromen), de intrinsieke waarde-methode (waarde is het verschil tussen bezittingen en schulden) en de rentabiliteitsmethode (waarde is de gemiddeld haalbare toekomstige nettowinst).

 

Verdiepingsartikelen

Belangrijke vragen als u de due diligence doet bij een overnameprooi

Bedrijfsoverdracht 6 minuten | 21-07-2021

Als u een onderneming overneemt, zet u in de overeenkomst wat u precies geleverd krijgt. De verkoper geeft u de garantie dat dit klopt. En d...

Bedrijfsoverdracht met een management buy-out

Bedrijfsoverdracht 4 minuten | 21-07-2021

Als u op zoek gaat naar een koper voor uw bv kijkt u misschien vooral buiten de onderneming. Maar misschien ziet u de mogelijke kopers wel g...

Due diligence bij de verkoop van uw onderneming

Bedrijfsoverdracht 5 minuten | 07-07-2021

Door de coronacrisis hebben veel ondernemers hun onderneming tegen het licht gehouden met als hoofdvraag: is het zinvol om door te gaan of m...

Infographics

Bedrijfsoverdracht

Bedrijfsoverdracht Publicatiedatum 30-07-2019

Uiteindelijk komt het moment voor iedere ondernemer: het overdragen van uw onderneming. Of dat nu aan opvolgers binnen de familie is, aan het management of aan een externe...

Vraag en antwoord

Wat is het verschil tussen een financiële en een strategische koper?
Het voornaamste verschil zit ‘m in het doel van de overname. De strategische koper is een andere onderneming, niet zelden een branchegenoot. Deze koper denkt er strategisch beter voor te staan met uw bv in de gelederen. De redenen kunnen legio zijn: uw goedgevulde klantenportefeuille,... Lees het hele antwoord