Bedrijfsverkoop weer op het netvlies bij ondernemers

Nu de Nederlandse economie voorzichtig op een dipje lijkt af te stevenen, komt het onderwerp 'bedrijfsverkoop' weer op tafel in de bestuurskamers. De groep ondernemers die de zaak binnen 2 jaar van de hand wil doen is na 2 jaar van daling nu weer gegroeid. Ondernemers die nadenken over verkoop hebben dus concurrentie.

6 november 2019 | Door redactie

De Nederlandse economie groeit volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) nog wel. De rekenmeesters noteerden in het tweede kwartaal voor het bruto binnenlands product een plusje van 0,4% in vergelijking met het kwartaal ervoor. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2018 is de groei 1,8%.

Bedrijfsoverdracht op korte termijn meer in beeld

Maar zorgen zijn er zeker ook. Zo is de economie van onze grote handelspartner Duitsland in het tweede kwartaal met 0,1% gekrompen in vergelijking met een kwartaal eerder. Een ander teken aan de wand is dat de productie in de Nederlandse industrie van maart tot en met augustus is gezakt in vergelijking met een jaar eerder, vooral door dalende internationale vraag.
Die voorzichtige donkere wolkjes sijpelen ook door bij ondernemers, blijkt uit de jaarlijkse marktmonitor van overname-adviseur Marktlink. Daarvoor zijn zo’n 200 mkb’ers ondervraagd met 10 tot 200 werknemers. Van de ondervraagde ondernemers denkt 17% binnen 2 jaar de zaak te verkopen (infographic). Vorig jaar was dat nog 10% en in 2017 was het 13%. Marktlink wijt de stijging aan het economische klimaat. Als de onderneming lekker draait, wil de ondernemer daar nog even van profiteren. Maar als sommige economische stoplichten op oranje springen komt bedrijfsoverdracht weer in beeld.

Bedrijfswaarde belangrijk voor pensioen

De groeiende aandacht voor verkoop is vooral vanuit het idee: als ik nog het maximale uit de verkoop wil halen, moet ik het nu doen. Want inmiddels denkt nog 39% van de ondervraagden dat de waarde van hun onderneming de komende twaalf maanden gaat stijgen, tegen 63% vorig jaar.
Dat ondernemers het liefst een zo hoog mogelijke opbrengst binnenhalen met de verkoop, heeft ook nadrukkelijk met hun pensioenvoorziening (tool) te maken. Voor zo’n 58% van de ondervraagden hangt het pensioen voor een belangrijk deel af van de waarde van hun onderneming.

Bijlagen bij dit bericht