Leeftijd belangrijke reden voor bedrijfsverkoop in mkb

Mkb'ers zetten weer vaker een 'te koop'-bord in de tuin bij hun onderneming. Advieskantoren die betrokken zijn bij overnames rapporteren over de tweede helft van 2019 zo’n 35% meer bedrijfsverkopen dan in de eerste jaarhelft. De reden die het vaakst genoemd wordt voor verkoop is 'leeftijd', en een gebrek aan opvolgers.

4 maart 2020 | Door redactie

Overnameplatform Brookz heeft 101 advieskantoren ondervraagd voor de halfjaarlijkse ‘barometer’. Over de tweede helft van 2019 zijn de kantoren betrokken geweest bij bijna 600 bedrijfsverkopen en 365 aankooptransacties. Op basis van de waarde van de transacties concludeert Brookz dat er met name meer kleine ondernemingen overgaan in andere handen (infographic).

Verkoopprijzen gemiddeld het hoogst in IT

Het onderzoek geeft ook een indicatie van wat ondernemers in verschillende sectoren kunnen opstrijken als zij zich wagen aan bedrijfsoverdracht. In het rapport staan namelijk ook de zogenoemde ‘multiples’ per sector. Ofwel: hoe veel keer het bedrijfsresultaat (EBITDA) betaalt een koper voor een onderneming? Gemiddeld komt deze multiple uit op 4,95. In de IT-dienstverlening & softwareontwikkeling is het cijfer het hoogst: 6,4, gevolgd door de sector gezondheidszorg & farmacie, waar gemiddeld 6,05 keer de EBITDA wordt betaald. Daarna komen groothandel en de agri & food met 5,65.
Gezien de groei in het aantal transacties zit er volgens Brookz nog genoeg muziek in de mkb-overnamemarkt. Zo’n twee derde van de ondervraagde adviseurs verwacht dat de markt in het eerste halfjaar stabiel blijft, op een hoog niveau.

Te laag bod verknalt meeste overnames

Eind vorig jaar kwam ook overname-adviseur Marktlink tot de conclusie dat er nog genoeg verkopen in het vat zitten. Als reden noemde het bureau toen dat het economisch tij een beetje begon te keren. In economisch zonnige tijden zetten ondernemers liever nog even door, maar als er donkere wolken verschijnen komt de bedrijfsverkoop eerder op tafel.
Ook de barometer van Brookz (pdf) geeft een mooi inkijkje in de motieven van de verkopers. De reden die het vaakst genoemd wordt voor een verkoop is leeftijd en gebrek aan opvolging. Al is de gemiddelde leeftijd van verkopende ondernemers in het onderzoek wel gedaald van 59 in 2010 naar 55 nu. Goede tweede op de lijst met verkoopredenen is ‘cashen’, en ook dat de onderneming toe is aan een ander soort manager wordt genoemd. Het lijstje met ‘dealbreakers’ heeft ook al tijden dezelfde nummer 1: ‘de koper deed een te laag bod’. Daarna volgt een ‘gebrek aan vertrouwen’ tussen de partijen. En de irritatiefactor op plek drie is dat de adviseur van de tegenpartij  ‘te hoge verwachtingen’ wekt.