Kerstpakket veruit het populairst als extra beloning

Natuurlijk rekenen werknemers maandelijks op hun ‘normale’ salaris. Maar daarnaast geven organisaties hun personeel nog tal van beloningen, zo blijkt uit recent onderzoek. Eén beloning springt er daarbij uit: het 'good old' kerstpakket. Meestal geven organisaties tussen de € 25 en € 50 uit aan het pakket.

29 november 2021 | Door redactie

Naast het normale loon delen de meeste organisaties in Nederland nog één tot drie andere beloningen uit. Dat heeft onderzoeksbureau Motivaction uitgezocht in opdracht van Rendement Uitgeverij.

‘Traditioneel’ kerstpakket vaakst uitgedeeld

De soorten beloningen lopen uiteen van een 13e maand tot aan een bonus (artikel), of een cadeautje zoals een chocoladeletter. Daarbij valt op dat werknemers van organisaties met meer dan 250 werknemers vaker een prestatiebeloning, bonus of 13e maand tegemoet kunnen zien dan werknemers bij kleinere organisaties.
Eén beloning is veruit het vaakst aangevinkt door de ondervraagden: het kerstpakket (video). In maar liefst 84% van de organisaties krijgen werknemers een kerstpakket. In de bouw geeft zelfs 98% van de organisaties een kerstpakket, in de sector zorg en welzijn is dat 91%.
Wat zijn de populairste kerstpakketten? Op basis van wat werknemers vorig jaar hebben gehad is dat het ‘traditionele’ pakket met levensmiddelen (41%). De cadeaubon of keuzekaart is met 36% de nummer twee.

Kleinere organisaties guller met kerstpakket

De meeste organisaties in het onderzoek (51%) geven naar schatting € 25 tot € 50 uit aan het kerstpakket. Een iets kleinere groep (34%) zit op € 50 tot € 100. Bij 6% van de organisaties mogen werknemers zich verheugen op een kerstpakket van meer dan € 100. En 7% geeft er niet meer dan € 25 aan uit.
Opvallend is dat kleinere organisaties met kerst wat guller (kunnen) zijn. Organisaties met minder dan 50 werknemers geven gemiddeld met meest uit per werknemer. Van deze groep zit 56% op € 50 of meer. Van de organisaties met meer dan 250 werknemers geeft 76% maximaal € 50 uit aan het kerstpakket.

Motivaction heeft in opdracht van Rendement Uitgeverij 965 professionals via een enquête gevraagd naar de beloningen in hun organisatie. Dat heeft interessante resultaten opgeleverd. De komende tijd publiceert Rendement hierover online onder meer een verdiepingsartikel, een infographic en diverse nieuwsberichten.

Bijlagen bij dit bericht