Bewaarplicht

Op grond van de fiscale bewaarplicht moet uw onderneming de administratie een bepaalde periode bewaren. Deze bewaarplicht geldt ook als u uw administratie uitbesteedt aan bijvoorbeeld een administratie- of accountantskantoor: ook deze externe partijen hebben de verplichting de gegevensdragers of de inhoud daarvan voor raadpleging beschikbaar te stellen. Zo hebben de Belastingdienst en andere overheidsinstellingen de gelegenheid om controles op uw administratie uit te voeren. Voor verschillende gegevens gelden verschillende bewaartermijnen. De administratie- en bewaarplicht wordt door de Belastingdienst gecontroleerd. Kunt u bij een controle niet de vereiste stukken overleggen, dan kan de Belastingdienst maatregelen nemen.

Uitgelicht

Bewaartermijnen sollicitatie- en personeelsgegevens

De persoonlijke gegevens die uw organisatie verzamelt van (potentiële) werknemers mogen niet eindeloos in uw archief blijven zitten....

Checklist
PDF bestand
Publicatiedatum: 06-08-2019

Zomerperiode goed moment voor opruimen werkplek

Het gaat zeker niet voor iedereen op, maar veel werknemers hebben het in de zomermaanden wat rustiger op werk. Een uitgelezen tijd...

Nieuws
Door redactie Office Rendement
Publicatiedatum: 06-08-2021

De fiscale bewaarplicht: ook voor digitale gegevens

Onder ondernemers spelen nog veel vragen over de bewaarplicht van de administratie. De Belastingdienst heeft onlangs daarom een aantal...

Verdiepingsartikel
Door redactie FA Rendement
Publicatiedatum: 19-08-2021

Verschillende bewaartermijnen per onderwerp

Er bestaan verschillende bewaartermijnen per onderwerp, zoals loonbelastingverklaringen, onroerend goed en personeelsdossiers. Bekijk...

Infograhpic
Door redactie FA Rendement
Publicatiedatum: 11-09-2020

 

Toolboxen

Zo verwerkt u het vertrek van een werknemer correct

Loonadministratie Publicatiedatum 15-10-2021

Een werknemer die uit dienst treedt, brengt een hoop administratieve verplichtingen met zich mee. Deze toolbox leidt u van het schriftelijk bevestigen van de uitdiensttreding...

Voldoe aan de identificatieplicht in zes stappen

Identificatieplicht Publicatiedatum 30-03-2021

Nieuwe werknemers mogen pas aan het werk als uw organisatie aan de identificatieplicht heeft voldaan. In deze toolbox leest u wat daar allemaal bij komt kijken. De werkgever...

Tools

Verdiepingsartikelen

De fiscale bewaarplicht: ook voor digitale gegevens

Bewaarplicht 3 minuten | 19-08-2021

Onder ondernemers spelen nog veel vragen over de bewaarplicht van de administratie. De Belastingdienst heeft onlangs daarom een aantal vrage...

Archiveren op de werkvloer

Bewaarplicht 12 minuten | 17-03-2020

De leidraad die sinds de komst van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) geldt is: weggooien, tenzij er een bewaartermijn is of...

Het wat en waarom van archiveren

Bewaarplicht 4 minuten | 17-03-2020

De salarisadministrateur verwerkt dagelijks gegevens die te maken hebben met salarissen én vergoedingen. Archiveren is hier een berucht onde...

Infographics

Verschillende bewaartermijnen per onderwerp

Bewaarplicht Publicatiedatum 11-09-2020

Er bestaan verschillende bewaartermijnen per onderwerp, zoals loonbelastingverklaringen, onroerend goed en personeelsdossiers. Bekijk hier hoe lang welke documenten bewaard...

Contracten digitaal beheren

Bewaarplicht Publicatiedatum 31-07-2019

Binnen uw onderneming heeft u vaak te maken met verschillende soorten contracten. Het digitaliseren van contracten kan het beheren ervan eenvoudiger maken. Zo bespaart...

E-learning

Bewaarplicht: Bewaartermijnen
Videocollege
6 minuten
08-12-2020
Bewaarplicht: Loonadministratie
Videocollege
8 minuten
15-07-2020

Vraag en antwoord

Wanneer moeten personeelsgegevens in de prullenbak?
Zodra een werknemer uit dienst is, kunt u zeker niet het hele personeelsdossier door de papierversnipperaar halen. Rond de gegevens van een werknemer heeft u met verschillende bewaartermijnen te maken.Zorg dat u weet wanneer u wat precies mag of moet weggooien! Want als u bij een controle... Lees het hele antwoord