Vanaf nu mogelijk om digitaal bezwaar in te dienen!
Fiscale dienstverleners met administratiesoftware kunnen nu digitaal bezwaar indienen namens hun klanten. Het is vanaf 8 april mogelijk geworden om bezwaren voor de inkomstenbelasting, BTW en vennootschapsbelasting in te dienen. Andere belastingen volgen later.
Fiscaal dienstverleners kunnen het bezwaar digitaal indienen met dezelfde administratiesoftware die ze gebruiken voor het doen van de aangiften van cliënten. Het bezwaar komt meteen bij de Belastingdienst binnen. Na het versturen van het bezwaar ontvangt de dienstverlener een digitale ontvangstbevestiging, net als bij het versturen van de aangiftes.
Per aanslag of beschikking bezwaar indienen
Het bezwaar moet per aanslag of per beschikking worden ingediend. Bezwaar indienen tegen meer dan 1 aanslag of beschikking tegelijk kan dus niet in hetzelfde bezwaar. Wel wordt er ook meteen bezwaar gemaakt tegen de in de aanslag opgenomen belastingrente of boetes. Daarvoor hoeft de dienstverlener geen apart bezwaar in te dienen. Het is mogelijk om bijlagen mee te sturen met het bezwaar. Die mogen samen maximaal 15 MB zijn. Daarna verloopt de bezwaarprocedure (toolbox) weer via brieven. Het is wel de bedoeling dat dit straks ook digitaal gaat verlopen.
Uitbreiding naar loonheffingen en meer belastingen
Hierna gaat de Belastingdienst het digitaal bezwaar uitbreiden naar de loonheffingen, dividendbelasting en erf- en schenkbelasting. Wanneer dit precies te verwachten is heeft de fiscus niet aangegeven.