Boekhouder krijgt een 8 voor dienstverlening

18 november 2024 | Door redactie

Uit recent onderzoek onder mkb'ers blijkt dat driekwart van ondernemers tevreden is over hun boekhouder. De ondervraagde ondernemers gaven hun adviseur een rapportcijfer van een 8 of hoger voor de kwaliteit van de dienstverlening. Desondanks wijzen de ondernemers op een aantal verbeterpunten.

Ondernemers zijn over het algemeen tevreden over hun boekhouder. Dit kwam naar voren in recent onderzoek van Exact onder een groep ondernemers. Dezelfde ondernemers geven aan wel behoefte te hebben aan innovatie. Voor het aanbieden van innovatieve oplossingen krijgt de boekhouder slechts een 6,5. Op dit punt kan de boekhouder dus nog een en ander verbeteren. De boekhouder scoort iets beter op het gebied van proactief informeren van klanten met een rapportcijfer van een 7,1. Op het gebied van samenwerking scoort de boekhouder hoog met een 8,2 en ook op het vlak van sectorkennis wordt de boekhouder gezien als een deskundige samenwerkingspartner. De boekhouder krijgt hiervoor een 8,0.

Persoonlijke relatie is belangrijk

Het onderzoek wijst ook uit dat ondernemers niet alleen vertrouwen op het advies van hun boekhoudkantoren. Er zijn meerdere factoren van belang. Zo hechten vier op de tien ondernemers waarde aan een persoonlijke relatie met hun boekhouder. Andere zaken die ondernemers waarde aan hechten zijn:

  • betrouwbaarheid en nauwkeurigheid bij het uitvoeren van financiële taken (42%);
  • hulp en advies bij wettelijke aangiften (39%);
  • hulp voor het verminderen van fiscale druk (35%).

Uit de resultaten van het onderzoek van Exact komt ook naar voren dat er bij ondernemingen nog veel winst te behalen valt als het gaat om de digitallisering van het proces van boekhouding tot en met de jaarstukken.