Veel ondernemers bieden hun producten of diensten vandaag de dag online aan. Voor hen én voor diegenen die de digitale stap nog willen gaan maken, is het handig om te weten hoe online betalingen zo efficiënt mogelijk in de boekhouding kunnen worden opgenomen.
Onderzoeksbureau GBNED deed er onderzoek naar en publiceerde recent het rapport ‘Boekhoudsoftware: online betalingen en de rol van Payment Service Providers’. In deze publicatie werden enkele mogelijkheden uiteengezet.
Online betaalmethoden worden vaak gebruikt in een webshop. De afnemer bestelt het product of dienst en rekent daarbij meteen af. Een online betaalmethode kan ook achteraf worden ingezet. Via een betaallink of QR-code kan de afnemer dan het verschuldigde bedrag alsnog overmaken.
Online betaalmethoden worden meestal aangeboden via online betaalplatformen van Payment Service Providers (PSP’s). Bekende betaalplatformen zijn Adyen, Buckaroo, Mollie, MultiSafepay en Pay.
PSP’s verlenen verschillende diensten in het betalingsverkeer. Denk hierbij aan het afhandelen van online betalingen voor een webshop, maar ook het afhandelen van rekeningafschriften voor banken. Het voordeel van een PSP is dat een leverancier van bijvoorbeeld boekhoud-, webwinkel- en kassasoftware zelf geen koppelingen hoeft te maken.
Rekeninginformatiediensten kunnen deze dienst aanbieden sinds de invoering van PSD2
Naast de PSP’s die betaalplatformen aanbieden, zijn er dienstverleners die zich bezighouden met het afhandelen van rekeninginformatie, ook wel genoemd Account Information Service Providers (AISP’S). Deze rekeninginformatiediensten halen online bankafschriften op bij verschillende banken.
Deze partijen kunnen deze dienst aanbieden sinds de invoering van Payment Services Directive 2 (PSD2), de Europese wet voor het betalingsverkeer. Deze wet verplicht banken om derde partijen toegang te geven tot een betaalrekening als de houder daarvan daarvoor toestemming heeft verleend.
Voor het uitwisselen van elektronische bankafschriften met boekhoudsoftware is het bestandsformaat SEPA CAMT beschikbaar. Ook kan gebruik worden gemaakt van het eerdere MT940 en van eigen formatten van aanbieders van online betaalplatformen. Dat zijn dan vaak CSV-bestanden.
Een andere mogelijkheid is het uitwisselen van online betaalinformatie voor de boekhouding op basis van de techniek van Application Programming Interface (API). In de boekhoudpakketten zijn verschillende functionaliteiten beschikbaar. Denk hierbij aan:
Niet elk boekhoudpakket biedt alle functionaliteiten, maar voor de laatste vier punten zijn voor bepaalde boekhoudsoftware add-ons beschikbaar van derde partijen. Add-ons vormen een schakel tussen onder andere online betaalmethoden, payment service providers en boekhoudsoftware. Aanbieders van deze add-ons bieden vaak ook andere online koppelingen met boekhoudsoftware.
Via het boekhoudpakket kan ook BTW-aangifte worden gedaan
Doordat verkopen via een webwinkel direct terechtkomen in het boekhoudpakket kan ook via het boekhoudpakket BTW-aangifte worden gedaan, evenals de ICP-opgave (voor intracommunautaire transacties) en de OSS (One Stop Shop regeling). Deze transacties worden dan in het boekhoudpakket geboekt bij betreffende facturen op basis van de CAMT of de MT940.
Om verkopen vanuit een webwinkel te verwerken in het boekhoudpakket kan:
Bij het verwerken van online betalingen in de boekhouding via een PSP-betaalplatform wordt uitgegaan van het volgende:
Het is aan te raden om contact op te nemen met uw boekhoudsoftwareleverancier
Bent u van plan om een eigen zaak te beginnen, dan is het aan te raden om u te verdiepen in de mogelijkheden voor het zo efficiënt mogelijk verwerken van online betalingen in de financiële administratie. Het is ook zeker aan te raden om contact op te nemen met uw boekhoudsoftwareleverancier. Die kan u ondersteunen bij het in de praktijk brengen van uw wensen.
Uiteraard kan het ook lonen om bij verschillende leveranciers na te vragen welke functionaliteiten zij allemaal kunnen bieden en welke tarieven daarop van toepassing zijn. Zodra alles goed is ingericht, kunt u aan de slag.
Meer informatie vindt u in het rapport ‘Boekhoudsoftware: online betalingen en de rol van Payment Service Providers’ van onderzoeksbureau GBNED. Dit is gratis op te vragen op Softwarepakketten.nl.
De e-commercemarkt laat een forse groei zien in het eerste half jaar van 2021. Dit blijkt uit cijfers van de meest recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor. Dit onderzoek wordt periodiek uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.
De totale online consumentenbestedingen stegen in het tweede kwartaal van 2021 met 11% naar € 7,1 miljard en in het eerste half jaar in totaal met 19% naar € 14,8 miljard. Van de online kopers heeft 58% in ieder geval één aankoop gedaan via de smartphone. In dezelfde periode in 2020 was dit nog 47%. Dit gaat ten koste van desktop en laptop, hoewel de laptop nog steeds het meest gebruikte apparaat is. In het eerste half jaar van 2021 zijn er 182,2 miljoen online aankopen gedaan, een stijging van 17% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aandeel online is daarmee goed voor 13% van de totale aankopen.
In het tweede kwartaal van 2021 is ruim een kwart (28%) van de bestedingen online gedaan. De lockdown van begin dit jaar, waarin niet-essentiële retail niet of slechts beperkt open was, had een verdere verschuiving van offline naar online tot gevolg.
De betaalmethode Klarna laat de grootste groei zien. In het eerste half jaar van 2020 maakte 10% van de online shoppers gebruik van Klarna, in dezelfde periode dit jaar was dit 18%. Ook het aantal kopers dat iDEAL gebruikt als betaalmethode is weer gestegen: 96% van de online kopers heeft ten minste één aanschaf betaald via iDEAL (+7%). Daarmee blijft iDEAL veruit de grootste online betaalmethode waar Nederlanders gebruik van maken.
Meer informatie over digitalisering vindt u in de toolbox Zo kan uw onderneming nog verder digitaliseren.