Annulering door coronamaatregel, hoe zit het met BTW?

27 maart 2020 | Door redactie

Door de coronacrisis en de noodmaatregelen die het kabinet heeft aangekondigd is de kans groot dat ondernemers evenementen (hebben) moeten annuleren. Hoe moeten die ondernemers omgaan met de BTW als zij met annuleringen te maken krijgen?

Door de noodmaatregelen van het kabinet zullen veel ondernemers te maken krijgen met annuleringen. Dit geldt momenteel natuurlijk voor veel evenementen (denk aan tickets). Hoe moeten zij dan omgaan met de BTW die al is afgedragen? Er kunnen zich hierbij drie situaties voordoen

  1. De ondernemer betaalt het hele betaalde bedrag terug aan de klant; de ondernemer kan dan het BTW-bedrag terugvragen als de klant heeft betaald. Is er een factuur gestuurd dan is het verstandig om een creditfactuur naar de klant te sturen.
  2. De ondernemer betaalt een deel van het overeengekomen bedrag terug aan de klant; over het terugbetaalde gedeelte mag de ondernemer de BTW terugvragen.
  3. Ondernemer betaalt niets terug aan de klant; hierbij moet de ondernemer zich de vraag stellen of er dan sprake is van een onbelaste schadevergoeding of van een BTW-belaste vergoeding die is betaald voor het recht op een prestatie. Bij een schadevergoeding is het bedrag dat de klant betaalt een bedrag zonder BTW. Als de BTW al door de ondernemer is afgedragen kan hij deze terugvragen. Bij het recht op een prestatie is er in principe geen recht op teruggaaf.

Vraag Belastingdienst of adviseur bij twijfel

Bij twijfel over het eventueel wel of niet terugvragen van BTW (tool) altijd even contact opnemen met de Belastingdienst of met uw adviseur.

Bijlagen bij dit bericht

Aandachtspunten voor de BTW-aangifte
E-learning | VideoCollege 12 minuten