Welke kosten vallen onder verkoopkosten?

12 november 2020

Wij willen ons producten- en dienstenaanbod onder de aandacht brengen van een groter publiek door daar onder andere reclame voor te gaan maken. Wij hopen op deze manier nieuwe klanten binnen te halen. Wij hebben vernomen dat de kosten die wij daarvoor zullen maken, onder ‘verkoopkosten’ vallen. Is dat inderdaad het geval? En zo ja, welke kosten vallen allemaal onder verkoopkosten?

‘De kosten voor reclame, beurzen, advertenties, reizen, hotels, representatie, alsmede agentenprovisie en kosten van speur- en ontwikkelingswerk door derden.’ Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek is dat de definitie van verkoopkosten. Verkoopkosten zijn in feite alle kosten die u maakt voor het onder de aandacht brengen van uw onderneming of voor de verkoop van uw producten en diensten.

Promotie

Verkoopkosten kunnen ook worden gezien als promotie- en presentatiekosten. Onder verkoopkosten vallen onder andere de kosten voor:

  • advertenties;
  • bezoek aan beurzen;
  • reclamefolders;
  • Google Adwords;
  • representatie;
  • visitekaartjes;
  • promoties;
  • etentjes;
  • provisies voor verkopers;
  • speur- en ontwikkelingswerk door derden;
  • de organisatie van een pand- of winkelopening;
  • hotels en reizen (als de kosten hiervoor zijn gemaakt voor het onder de aandacht brengen van uw aanbod);
  • de organisatie van een themadag voor mogelijke klanten.