Online coaching heeft grote voordelen

Coaching op de werkplek is voor veel werknemers aantrekkelijk, maar alle werknemers op die manier coachen, kan flink in de papieren lopen. Het kan echter ook voordeliger zonder dat de begeleiding minder effectief wordt.

4 december 2012 | Door redactie

Uit onderzoek van het Netwerk Online Hulp blijkt dat ruim 200.000 mensen in 2011 online hulp hebben gekregen voor onder meer sociale en psychische problemen. Deze manier van hulpverlening is aantrekkelijk voor mensen omdat ze vanuit huis hulp kunnen krijgen en vaak niet lang van tevoren een afspraak hoeven te maken. Bovendien durven mensen online soms meer te bespreken dan als ze iemand tegenover zich hebben zitten.

E-coaching en coaching op de werklvoer

Ook bij coaching in het kader van werk of loopbaanbegeleiding kunt u voordeel hebben van deze nieuwe manier om mensen te begeleiden. Coaching gebeurt vaak persoonlijk, maar ook coaching via internet is in veel gevallen prima mogelijk. U kunt daarnaast kijken naar mogelijkheden om bijvoorbeeld tweewekelijkse coachingssessies op de werkvloer aan te vullen met tussentijdse begeleiding via de mail of met behulp van (video)chat. Dat is goedkoper dan meer persoonlijke sessies en vaak toch erg effectief.