Tips om met aandacht te luisteren

In coachingsgesprekken moet u goed luisteren. Dit doet u door uw eigen reactie uit te stellen en geduld op te brengen voor het verhaal van de ander. Als u al bezig bent met uw eigen reactie terwijl de medewerker nog aan het woord is, hoort u wat u wilt horen, in plaats van wat hij werkelijk zegt.

1 november 2013 | Door redactie

Goed luisteren begint met een aandachtige houding aan te nemen. Non-verbaal gedrag verraadt namelijk direct of u uw aandacht erbij heeft of verstrooid bent. Volg deze tips op om met meer aandacht te luisteren naar uw gesprekspartner:

  • Open houding: neem een ontspannen houding aan, richt uw lichaam naar voren en houd uw armen open.
  • Oogcontact: kijk uw gesprekspartner regelmatig aan zonder te gaan staren.
  • Reactie: geef met instemmende geluiden aan dat u hoort wat de ander zegt. Dit lijkt misschien een trucje, maar regelmatig ‘mmm’ en ‘ja’ zeggen, blijkt zeer effectief te zijn.
  • Samenvatten: vat regelmatig kort en krachtig en in eigen woorden samen wat de ander heeft gezegd. Hierdoor zal uw gesprekspartner zich begrepen voelen.
  • Doorvragen: stel vragen over wat u (in de laatste zinnen) heeft gehoord. Hierdoor ontdekt u welke gevoelens, gedachten en overwegingen uw gesprekspartner heeft en laat u zien dat u werkelijk interesse heeft voor wat hij zegt.
  • Niet interpreteren: vul de woorden van de medewerker niet zelf in. Zorg dat u open vragen stelt en vraag om verduidelijking als dat nodig is.