Hoe voer ik een gesprek met een lastige werknemer?

Publicatiedatum 10 juli 2019

In onze organisatie staat een werknemer bekend als ‘lastig om mee te werken’. Hoe kan ik het beste in gesprek gaan met deze persoon?

Regelmatig zult u in gesprek moeten gaan met de ‘lastige’ medewerkers in uw organisatie. U wilt dat ze iets voor u doen of u heeft iets van hen nodig. Vindt u het altijd moeilijk om een bepaalde collega of medewerker iets te vragen? Verander uw strategie eens. Creëer door de verrassing van een nieuwe benadering een nieuwe opening. Spreek de medewerker bijvoorbeeld aan buiten de vergadering, tijdens de lunch of ga bij hem langs in plaats van de telefoon te gebruiken. Leg eerst persoonlijk contact. Een nieuwsgierige grondhouding en oprechte interesse doen veel mensen ontdooien. Ontdekt u welke strategie het beste werkt bij deze persoon, dan heeft u daar nog lang profijt van.

Beschrijf het gedrag concreet

Als u een lastige medewerker wilt aanspreken op zijn gedrag, zorg er dan voor dat u alle aandacht voor de persoon en het gesprek heeft. Zet mobieltjes uit en vertel uw secretaresse dat u niet gestoord wilt worden. Wees helder over het onderwerp van gesprek en houd het bij één onderwerp. Beschrijf uw waarnemingen van concreet gedrag (wie, wat, waar en wanneer). Probeer niet te oordelen, maar laat de ander zijn verhaal doen. Sta open voor het verhaal en laat ook merken dat u het begrepen heeft. Geef dan aan waar uw grenzen, of die van de organisatie, liggen. Grote weerstand tegen uw boodschap voorkomt u door deze te brengen in de ik-vorm. ‘Ik zag dat je gisteren en eergisteren onenigheid had met het afdelingshoofd. Hoe kwam dat?’ De ander zal inhoudelijk ingaan op uw vraag. Deze methode voorkomt een verdedigende reactie. Als u zegt: ‘Je hebt vaak onenigheid met het afdelingshoofd, hoe komt dat?,’ zal iemand door de stelligheid waarmee u de boodschap brengt eerder in de verdediging schieten en reageren met een opmerking als ‘Dat is niet waar!’ Met een ik-boodschap kunt u begrip kweken voor uw standpunt.