Conflicthantering

Waar mensen samenwerken, kunnen conflicten ontstaan. Dat is niet alleen het geval tussen werknemers onderling. Werknemers kunnen ook een conflict krijgen met hun leidinggevende, met een zakenrelatie of met een klant. Iedereen gaat anders met conflicten om, en het is de kunst om hier goed op in te spelen. Inzicht in verschillende conflictstijlen is sowieso handig. Mensen hebben namelijk vaak een eigen voorkeursstijl die zij van nature het meest gebruiken. Om strategisch met conflicten te kunnen omgaan, is het handig om soms bewust voor een andere stijl te kiezen.

Overigens hoeft een conflict niet altijd negatief te zijn. Als er op een goede manier met het conflict wordt omgegaan, kan dit soms zelfs leiden tot een betere samenwerking.

Nieuws

Ontslag vanwege conflict over thuiswerkwens

15-10-2024

Na de coronacrisis verlangden veel werkgevers van hun werknemers dat ze weer een aantal dagen per week naar kantoor zouden komen. In een rec...

Urenregistratie kan overwerk maken of breken

03-10-2024

Door de krappe arbeidsmarkt wordt in veel sectoren een groter beroep gedaan op werknemers dan voorheen. Overwerk, oftewel werk dat verricht...

Coaching is niet geschikt voor elke situatie

27-06-2024

Een coachingstraject om het functioneren te verbeteren, kan erin resulteren dat werknemers effectiever en efficiënter werken. Wat het exacte...

Vijf manieren om conflicten aan te pakken

15-05-2024

Elke leidinggevende krijgt ongetwijfeld met conflicten te maken op de werkvloer. De kunst is om hier zo goed mogelijk mee om te gaan. Door n...