BelastingTelefoon gaat controlevragen stellen

De Belastingdienst wisselt telefonisch veel privacygevoelige informatie uit. Om de veiligheid hiervan te verbeteren gaat de BelastingTelefoon per 1 juni extra controlevragen stellen om zeker te weten dat de juiste persoon de gegevens krijgt. Voor particulieren gaat dit nog niet gelden.

13 mei 2015 | Door redactie

Criminelen worden steeds handiger in het achterhalen van privacygevoelige informatie. De Belastingdienst wil dat voorkomen en gaat daarom de controle bij het telefonisch uitwisselen van deze gegevens verscherpen.

Eén of meer specifieke vragen over uw klant

Als intermediair hoeft u niet met de BelastingTelefoon te bellen, maar kunt u contact opnemen met de Helpdesk Intermediairs. Om hier gebruik van te maken heeft u een zogenoemd beconnummer nodig. Per 1 juni krijgt u daarnaast één of meer specifieke vragen over uw klant. De Belastingdienst kan bijvoorbeeld vragen naar het bedrag van de aanslag of de datum van de laatste aangifte.

Laatste drie cijfers van uw gebruikersnaam

Het nieuwe systeem heeft ook gevolgen voor ondernemers. Neemt u als ondernemer contact op met de BelastingTelefoon, dan moet u straks de laatste drie cijfers van uw gebruikersnaam voor het inloggen op het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst kunnen opgeven. U heeft die gebruikersnaam nodig om in te loggen op ‘Inloggen voor ondernemers’ en om de digitale aangifte te verzorgen. Heeft u geen gebruikersnaam of wachtwoord meer, dan kunt u die achterhalen door in het inlogscherm te kiezen voor ‘Gebruikersnaam en/of wachtwoord vergeten?’. Particulieren krijgen per 1 juni dus nog niet te maken met extra controlevragen.