Belastingtelefoon is niet voor complexe vragen

De Belastingtelefoon is niet geschikt voor de beantwoording van complexe fiscale vragen. Dat heeft staatssecretaris Wiebes van Financiën recent aangegeven naar aanleiding van vragen uit de Tweede Kamer over de Belastingtelefoon.

21 maart 2016 | Door redactie

Uit een recent onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de kwaliteit van de Belastingtelefoon ver  onder de maat is. De Consumentenbond belde honderd keer met tien fiscale vragen. Met de beantwoording van deze vragen scoorde de Belastingtelefoon een vier. Dit was reden voor de Tweede Kamer om aan de staatssecretaris vragen te stellen over de resultaten van dit onderzoek. In de beantwoording geeft deze aan dat de Belastingtelefoon niet bedoeld is om complexere fiscale- en toeslageninhoudelijke vragen te beantwoorden.

Vragen te specialistisch voor Belastingtelefoon

Het slechte cijfer komt volgens de staatssecretaris doordat de het onderzoek van de Consumentenbond zich richtte op meer casusspecifieke vragen (dit is slechts 10% van de vragen van de Belastingtelefoon). De Belastingtelefoon is daar echter niet voor bedoeld. De vragen van de Consumentenbond zijn te specialistisch en daarnaast vatbaar voor verschillende wetsinterpretatie. Bij het telefonisch afhandelen van deze vragen kan onduidelijkheid bestaan over de vraag en de interpretatie daarvan.

Verbetering van digitale kanalen

De Belastingdienst richt zich daarom steeds meer op de verbetering van digitale kanalen, zoals de verbeterde nieuwe website. Het is de bedoeling zo meer mogelijkheden aan te bieden om aan informatie te komen. De Belastingtelefoon gaat deze website ook gebruiken voor de beantwoording van vragen. Bij complexe vragen gaat de Belastingtelefoon de vraagsteller ook wijzen op het bibliotheekdeel van de website en de mogelijkheid om een belastingadviseur in te schakelen.