Kabinet dient wetsvoorstel voor vliegtax per 2021 in

16 mei 2019 | Door redactie

Als het aan het kabinet ligt wordt er per 1 januari 2021 een vliegbelasting ingevoerd. Hiertoe heeft de staatssecretaris van Financiën het wetsvoorstel Wet Vliegbelasting ingediend.

Nederland hoopt nog altijd dat er een Europese vliegbelasting komt, maar omdat het initiatief hiertoe te lang op zich laat wachten, heeft het kabinet de stap genomen om zelf met een nationale vliegbelasting te komen.
In het voorstel is opgenomen dat de exploitant van de luchthaven de belastingplichtige voor deze belasting wordt. Deze zal een uniform tarief van € 7 per vertrekkende passagier (transferpassagiers uitgezonderd) moeten gaan afdragen. Dit tarief kan door de inflatie wat hoger uitpakken bij de inwerkingtreding van de vliegtax. Hoe deze kosten door de exploitanten zullen worden doorberekend aan de passagier is nog niet bekend.

Geluidsproductie van belang voor tarief

Er komt ook een vliegbelasting voor het vrachtverkeer. Hierbij is de geluidsproductie van het vliegtuig doorslaggevend voor het tarief. Vliegtuigen die dus minder geluid produceren betalen minder. Er zijn twee klassen. Er geldt een tarief per vertrekkend vrachtvliegtuig per ton vracht van € 3,850 en een lager tarief per vertrekkend vrachtvliegtuig per ton maximaal startgewicht voor de minst lawaaiige vrachtvliegtuigen in de laagste geluidklassen van € 1,925. De vliegbelasting gaat de schatkist € 200 miljoen per jaar opleveren.

Europa krijgt voorrang

Als de Europese Lidstaten voor 2021 nog met een vliegbelastingvoorstel op de proppen komen, zal deze echter voorrang krijgen.