Problemen bij fiscus gaan nog wel even duren

20 mei 2019 | Door redactie

Uit onderzoek van de Rekenkamer blijkt dat de Belastingdienst nog lang niet alle problemen heeft verholpen. En het zal ook nog wel even duren voordat de fiscus deze problemen heeft opgelost. Vooral de verouderde ICT-systemen bezorgen de fiscus hoofdbrekens.

Door de staatssecretaris van Financiën is in april 2018 de aanpak om de Belastingdienst te moderniseren en de bedrijfsvoering te verbeteren bekendgemaakt. Maar die modernisering en verbetering kosten veel meer tijd dan in eerste instantie gepland. Dit komt voor een groot deel door de verouderde ICT van de Belastingdienst. Door die veroudering is deze moeilijk aan te passen en duur in onderhoud. Het is daarom ook lastig nieuwe wetgeving te verwerken en de dienstverlening aan de belastingplichtigen te verbeteren.

Tempo van vervanging is te laag

De Belastingdienst is al een tijdje druk bezig met het vervangen en moderniseren van de oude systemen. Maar het tempo van vervanging is te laag om de toename met nieuwe maar ook alweer verouderde systemen voor te blijven. Ook zijn de beschikbare capaciteit die nodig is voor het beheer en onderhoud van de systemen en het invoeren van nieuwe wetgeving onvoldoende. Ook het inrichten van het bedrijfscontinuïteitsbeheer, dat ervoor moet zorgen dat kritieke bedrijfsprocessen beschermd zijn tegen gebeurtenissen die kunnen leiden tot een verstoring, kost veel meer tijd dan eerder was ingepland.

BSN moet uit BTW-nummer

Daarnaast voldoet de Belastingdienst nog steeds niet aan de AVG. Zo moet de fiscus nog met een oplossing komen waardoor het BSN uit het BTW-nummer van zzp’ers verdwijnt. Er valt dus nog een heleboel te doen bij de fiscus voordat gezegd kan worden dat de problemen zijn opgelost.