Populariteit crowdfunding neemt af bij mkb

Mkb-bedrijven stappen toch liever naar hun huisbank als ze financiering nodig hebben. De populariteit van de bekendste alternatieve vorm van financiering, crowdfunding, is zelfs afgenomen, zo blijkt uit de nieuwe Financieringsmonitor van het ministerie van Economische Zaken.

13 oktober 2016 | Door redactie

Uit de tweede Financieringsmonitor van 2015 bleek nog dat 12% van het kleinbedrijf en 9% van het middenbedrijf crowdfunding als mogelijke alternatieve bron van financiering (tool) ziet. Uit het laatste rapport dat minister Kamp van Economische Zaken naar de Tweede Kamer stuurde, blijkt echter dat slechts 4% van het kleinbedrijf en 2% van het middenbedrijf zich nog oriënteert op crowdfunding. Maar liefst 79% stapt liever naar de huisbank, hoewel 32% ook nog een andere bank overweegt. Ook gaat uiteindelijk slechts 2% van de mkb-bedrijven over tot een daadwerkelijk financieringsaanvraag via crowdfunding, tegenover 70% voor de huisbankier.

Alternatieve bronnen minder noodzakelijk

Het onderzoeksrapport (pdf) meldt niet waarom crowdfunding minder populair is geworden bij ondernemers. Bovendien zijn de cijfers opmerkelijk, aangezien crowdfunding onder particuliere investeerders wel ontzettend populair is geworden. Hierdoor zou het aantrekken van financiering via crowdfunding juist makkelijker zijn. Overigens is crowdfunding, ondanks de vele aandacht, in relatieve en absolute termen nog steeds een zeer beperkte bron van financiering voor het mkb.