Een crowdfundingcampagne vraagt niet om een strakke en professionele aanpak. Juist de creatieve aanpak brengt de beste campagnes voort.
Daarbij zijn er wel een aantal elementen die kunnen worden voorbereid en uitgedacht om een beter beeld van de gehele campagne te krijgen. In dit artikel komen diverse stappen en elementen voor een crowdfundingcampagne naar voren.
Dit verdiepingsartikel wordt u aangeboden door Rendement Online
Een crowdfundingcampagne vraagt niet om een strakke en professionele aanpak. Juist de creatieve aanpak brengt de beste campagnes voort. Daarbij zijn er wel een aantal elementen die kunnen worden voorbereid en uitgedacht om een beter beeld van de gehele campagne te krijgen. Eén van de belangrijke onderdelen is bijvoorbeeld: wat wil de crowd?
In dit artikel komen diverse stappen en elementen voor een crowdfundingcampagne naar voren. De onderstaande elementen geven diverse onderwerpen weer die u kunt voorbereiden voor een crowdfundingcampagne. Denk bijvoorbeeld na over een aanbod (propositie) voor een klant, maar ook over de kosten en hoe de onderneming het investeringsbedrag gaat inzetten. Gebruik deze stappen om uw eigen campagne voor te bereiden.
Eén van de eerste zaken die u concreet moet bepalen, is wat er specifiek moet worden gefinancierd. Voor de crowdfunding moet u van tevoren bepalen welk totaalbedrag u nodig heeft.
U kunt het uitschrijven van de financiering en kosten ook voor een later stadium bewaren, als u alle onderdelen van de campagne heeft uitgeschreven. Dan kunt u de financiering (nog eens) bekijken met alle uitgewerkte elementen meegewogen.
Een aantal onderdelen die u bij financiering via crowdfunding moet bekijken:
Naast een financieringsdoel is het belangrijk om de crowd te mobiliseren met een aansprekende boodschap. De boodschap achter de onderneming en de campagne bepaalt onder andere welke mensen zich aangesproken voelen om te investeren.
Het financieringsdoel is een verhaal dat u vertelt aan de crowd, met het doel dat zij in het doel gaan investeren (een investering gunnen). In deze stap werkt u het verhaal uit in een propositie.
De campagne moet een mogelijkheid of een kans presteren. Daarbij kunt u de volgende elementen uitwerken:
Elementen of kritische succesfactoren die een crowdfundingcampagne aantrekkelijk maken:
Een crowd is doorgaans een sterk gemêleerd gezelschap dat niet zit te wachten op een professioneel verhaal, maar vooral een aantrekkelijk aanbod waarbij zij iets kunnen betekenen.
Werk met de bovenstaande tips en elementen het geheel uit in een beschrijving van de boodschap. Geef na de uitgebreide uitwerking ook een concrete samenvatting van de boodschap in bijvoorbeeld één concrete zin. Deze one-liner kunt u gebruiken bij bijvoorbeeld de promotie van de campagne.
Met welke onderdelen wordt de boodschap gepresenteerd? Naast het ontwerpen van het verhaal moet u ook uitwerken welke praktische elementen er nodig zijn om het verhaal vorm te geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
Nederlanders zijn gevoelig voor voordeel. Door een beloning voor de crowd in de vorm van een voordeel aan te bieden, maakt u een campagne aantrekkelijker. Bekijk wat de onderneming daarin wil en kan opbrengen door een berekening van de kosten te maken. Inventariseer daarnaast wat de crowd zou willen. Maak uiteindelijk een afweging voor de beloning van de crowd door de kosten tegen de wensen af te wegen.
Bepaal welke onderdelen het beste bij de campagne en de crowd passen, zodat u het verhaal van de crowdfunding geheel tot zijn recht kunt laten komen. Onthoud dat een crowd betrokken wil worden bij de campagne en gemobiliseerd moet worden door middel van de onderdelen die u hier kiest. Maak de aantrekkingskracht van de campagne zo groot mogelijk.
Bij crowdfunding moet u de crowd benaderen voor uw campagne. De gehele crowd bestaat uit een aantal type personen: intimi, connectors, organisaties, big spenders, overige netwerken en de media. Elk van deze groepen heeft zijn eigen kenmerken en vraagt om een eigen aanpak in de benadering en activering.
De campagne start vaak bij het benaderen van het eigen netwerk van de ondernemer of de onderneming. Uit deze intieme groep ontstaan ambassadeurs die essentieel zijn voor het succes van de crowdfunding.
Bestudeer welke mensen onder welke groep in de crowd vallen. Welke mensen moeten gaan investeren in de crowdfundingcampagne? Welke mensen zijn daarnaast ook goede ambassadeurs voor de onderneming? Kortom, bepaal wie u wilt bedienen via de campagne.
Voorkom dat u een dichtgetimmerd verhaal opzet. Een professionele financierder vindt dit belangrijk, maar bij crowdfunding verwacht een community andere elementen.
Een investeerder kijkt naar een spannende kans om te investeren of iets nieuws waar zij deel van kunnen uitmaken. Bij een dergelijk doel hoort ook een verhaal met openingen, mogelijkheden en authenticiteit en geen gladde professionele verkooppraatjes.
Daarnaast is het ook van belang dat een crowdfundingcampagne een kans of een mogelijkheid presenteert en geen schrijnende hulpvraag. Een hulpvraag heeft veel minder aantrekkingskracht en waarde. Ook is het veel minder effectief bij verspreiding via een netwerk. Voor een relatie van een ambassadeur is het aantrekkelijker om te investeren in een kans dan in een hulpvraag.
Voor de promotie kunt u kiezen uit een groot aantal verschillende middelen. Daarbij moet u niet alle middelen aangrijpen, maar een goede selectie maken van hulpmiddelen die de campagne verder gaan helpen. Daarnaast moet u de middelen systematisch en strategisch inzetten om het succes van de campagne zo groot mogelijk te maken.
Een aantal belangrijke punten bij het selecteren van promotiemiddelen en het voorbereiden van de promotie:
Met een promotie in fasen waarbij u vaak de bekende communicatiewegen bewandelt, gaat u op zoek naar de activatie van een zo groot mogelijk groep investeerders. Werk voor de promotie in ieder geval deze punten uit:
Maak een systematisch en strategisch promotieplan in diverse stappen. Na het noteren van de promotieplannen kunt u in de volgende stap een platform kiezen waaruit u gaat opereren.
Voor het opzetten van en crowdfundingcampagne moet u een infrastructuur kiezen waaruit de campagne kan worden gevoerd. Er zijn diverse platforms met ieder hun eigen elementen, voordelen en nadelen. Onderzoek de diverse opties en selecteer het platform dat het beste bij de onderneming en het financieringsdoel past.
Het voordeel van gebruik van een crowdfundingplatform is dat ze allerlei regelgeving in verband met de Autoriteit Financiële Markten (AFM) of De Nederlandse Bank (DNB) al hebben geregeld. Ook hebben ze meestal een grote groep investeerders die regelmatig de nieuwe projecten van het platform bekijken en ondersteunen en bieden platforms vaak handige tools om investeerders te trekken.
De tegenprestatie die platforms meestal vragen is een percentage van de opgehaalde gelden. Onderzoek de kosten van het gebruik van de diverse crowdfundingplatforms.
Vragen die u kunt gebruiken bij het onderzoeken van crowdfundingplatforms:
Kies het platform wat het beste bij de onderneming en bij de campagne past.
Na het invullen van de diverse onderdelen is het belangrijk dat alle onderdelen elkaar aanvullen en met elkaar kunnen samenwerken. Ga daarom alle verbanden na die van belang kunnen zijn voor een goede campagne.
Het financieringsdoel moet aansluiting vinden bij de boodschap die de onderneming uitzendt. Als de boodschap goed overkomt, ontstaat er vertrouwen bij de crowd om te investeren.
De promotie moet efficiënt zijn en daarom bij de personen (crowd) passen die u aanspreekt. Daarnaast moet de infrastructuur de promotie kunnen ondersteunen of de boodschap van de onderneming goed kunnen vertalen.
Gebruik de volgende vragen om de verbanden na te gaan:
Op vele manieren is aansluiting te vinden bij de diverse onderdelen die u uit wilt werken. Ga de verbanden door middel van deze stap nog eens expliciet na en maak de voorbereide onderdelen van de campagne compleet.
Met alle voorbereidingen van de vorige stappen heeft u heel wat onderdelen compleet om de crowdfundingcampagne te starten. Zodra u de crowfundingcampagne wilt gaan starten, hoeft u nog niet alle onderdelen tot in de puntjes te hebben uitgewerkt.
Een aantal (vervolg)stappen die u op dit punt nog kunt nemen zijn bijvoorbeeld:
Start de campagne en zet de stappen die u daarbij als eerste wilt doen. Heel veel succes!
Meer informatie vindt u in de toolbox Zo zet u crowdfunding in voor uw financiering.